Utbildning
Utbildning och forskning hänger ihop och många av lärosätenas forskare undervisar studenter på grundutbildningen. Hur ska den högre utbildningen finansieras och behöver statusen på läraryrket höjas? Läs om utbildningens villkor i Curie.
Senaste artiklarna
Debatt
20 november 2024
Matcha jobb och utbildning bättre
Ulrika Wallén, Svenskt Näringsliv
Dagens system för att finansiera högre utbildning har mer än 30 år på nacken. Nu ska resurstilldelningen reformeras och Svenskt Näringsliv har fem förslag till regeringen på hur det nya systemet ska ta hänsyn till både studenternas och näringslivets intressen.
Krönika
16 oktober 2024
Julia Qiu: När jag fick en helt ny syn på matematik
Ibland kan ämnet som gav dig kalla kårar under skolåren väcka ditt intresse senare i livet. Julia Qiu skriver om hur hon fick en helt ny syn på matematik när hon började sin masterutbildning i nationalekonomi.
Debatt
24 april 2024
Replik: STEM och samhällsvetenskap – nu står hoppet till politiken
Pär Ågerfalk, Uppsala universitet
Debatten om kompetensbrist och relevant utbildning för framtiden väcker en central fråga: Hur kan vi effektivt integrera STEM och samhällsvetenskap för att möta framtidens utmaningar? Tvärvetenskapliga lösningar är centrala men hur de ska implementeras återstår att konkretisera. I en slutreplik riktar Pär Ågerfalk blicken mot politiken.
Krönika
9 april 2024
Åsa Mackenzie: När jag ritar på svarta tavlan tar studenterna till sig kunskapen
Hoppa över powerpoint och youtube – använd krita istället! Och förse gärna eleverna med papper och penna. Åsa Mackenzie skriver om att undervisa studenter så att kunskapen går in.
Debatt
2 april 2024
Replik: Nej, vi löser inte kompetensbristen med bara teknologer
Mia Bernhardsen, Svenskt Näringsliv
Dålig matchning mellan utbildning och arbetsmarknad hindrar idag tillväxt, konkurrenskraft och välstånd. För att komma till rätta med den kompetensbrist som råder krävs inte bara ingenjörer och teknologer utan även andra kompetenser. I en replik på Pär Ågerfalks debattinlägg, efterlyser Mia Bernhardsen, Svenskt Näringsliv, mer STEM-ämnen i undervisningen inom humaniora och samhällsvetenskap.
Debatt
13 februari 2024
Vi behöver samhällsvetare med STEM-kompetens
Pär Ågerfalk, Uppsala universitet
När människan blir alltmer beroende av digital teknik behövs samhällsvetenskaplig kompetens mer än någonsin. Då räcker det inte med att satsa på utbildning inom teknik, matematik och naturvetenskap, skriver Pär Ågerfalk.
Debatt
5 februari 2024
Forskning kräver ett välfungerande utbildningssystem
Universitetskanslersämbetet, UKÄ
Ett välfungerande utbildningssystem är en förutsättning för forskning av hög kvalitet. De senaste decennierna har andelen i den svenska befolkningen som påbörjar en forskarutbildning minskat kraftigt. Utvecklingen borde leda till eftertanke, skriver Universitetskanslersämbetet, UKÄ, inför den forskningspolitiska propositionen.
Nyhet
12 december 2023
Vad bör krävas för att stänga av en student som stör?
Charlie Olofsson
Är det för svårt att stänga av studenter som stör undervisningen? För två år sedan gav en statlig utredning förslag på hur det kan göras lättare − nu är frågan aktuell på nytt.
Krönika
12 december 2023
Annie Lindmark: Vad betyder AI för framtidens utbildning?
Vad behöver vi egentligen lära oss när vi hela tiden kan få blixtsnabba svar av en chatbot? Annie Lindmark skriver om AI:s betydelse för framtidens kompetens och utbildning.
Debatt
4 december 2023
Lärosätena har för stort inflytande över utbildningsplatserna
Mats Bergman
Under de närmaste tio åren beräknas antalet unga vuxna öka med 15–20 procent. Det är nu hög tid styra om så att arbetsmarknadens behov och studenternas intresse spelar en större roll för antalet utbildningsplatser, skriver Mats Bergman, professor i nationalekonomi och aktuell med en ny SNS-rapport.