Forskningsmiljöer
Arbetsmiljön på ett forskningslabb är ofta lika viktig som den vetenskapliga kvaliteten för att lyckas. Hemligheten bakom vetenskaplig excellens kan vara att skapa kreativa miljöer. Men hur gör man det? Curie gör nedslag i olika forskningsmiljöer.
Senaste artiklarna
Nyhet
17 februari 2025
Hoten kommer inifrån – ny bild av utsatthet i akademin
Ulrika Ernström
Hot och trakasserier är ett vanligt problem i forskarvärlden, visar en ny rapport. Fyra av tio forskare och universitetslärare uppger att de någon gång blivit utsatta för detta i sitt arbete. Studien, som är den första i sitt slag i Sverige, avslöjar att de flesta angreppen kommer inifrån akademin – främst från studenter och kolleger.
Nyhet
29 januari 2025
Karl Wennberg ny krönikör i Curie
Redaktionen
Han skriver om forskningspolitik, arbetsmiljö på högskolan och forskningsfinansiering. Karl Wennberg är professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm och forskar bland annat om utbildningsekonomi och innovationspolitik. Sin lediga tid ägnar han gärna åt familjen, skidåkning och att läsa böcker.
Krönika
13 januari 2025
Anahita Amirpour: Risken med att se sitt yrke som ett kall
Sjuksköterskor och forskare har en sak gemensam. Anahita Amirpour skriver om viljan att göra skillnad och risken med att se sitt yrke som ett kall.
Debatt
13 januari 2025
Replik: Ny syn på museiforskning kräver samarbete
Henning Hansen och Eva Tranaeus
Vi är väl medvetna om de svårigheter som finns för forskning inom museisektorn. Men för att stärka forskningen på museerna krävs ett strategiskt samarbete mellan museiledningar, forskare och forskningsbibliotek, skriver två bibliotekarier vid Vitterhetsakademiens bibliotek i en replik på debattinlägget Förändra synen på museiforskning .
Debatt
13 januari 2025
Akademin behöver en levande språkforskning
David Håkansson, Ingela Nilsson, Elisabeth Wåghäll Nivre
Det behövs en nationell strategi för att stärka språkforskningen i Sverige. Utan en sådan plan är risken att det svenska samhället förlorar språkkompetens och att universiteten går miste om något som är helt avgörande inom samtliga vetenskapsområden: kunskapen om språk. Det skriver tre forskare i svenska, grekiska och tyska.
Nyhet
13 januari 2025
Hyrorna slår i taket på lärosätena
Johan Frisk
Missnöjet över höga lokalkostnader har funnits länge i akademin. Men det senaste året har kritiken mot den dominerande hyresvärden Akademiska hus kulminerat. Företrädare för såväl lärosäten som studenter har krävt att någonting görs. – Den här modellen har gått sönder, säger KTH:s rektor Anders Söderholm.
Nyhet
3 december 2024
Där blir akademins dolda arbetsuppgifter synliga
Ulrika Ernström
Det är viktigt och tidskrävande – men belönas sällan. Akademiskt medborgarskap är det arbete som hela den akademiska världen vilar på – som kollegialitet, ledarskap eller vetenskapliga granskningar. Därför införde Chalmers akademiskt medborgarskap som ett av kriterierna vid befordringar och rekryteringar.
Debatt
27 november 2024
Förändra synen på museiforskning
Daniel Sahlén och Lizette Gradén
Forskning vid och med museer gör skillnad. Den ökar förtroendet för museer som kunskapskällor men kan också spela en viktig roll i samhällsdebatten. Låt därför museer och lärosäten få både ett ökat gemensamt ansvar och förstärkt finansiering för en bred och djuplodande kunskapsuppbyggnad. Det skriver Daniel Sahlén och Lizette Gradén.
Nyhet
25 november 2024
Curie Talks: Vad hindrar dig att forska?
Natalie von der Lehr
Hot och angrepp, dubbla yrkesroller och akademiskt hushållsarbete som inte ger några meriter. Lyssna på David Brax, Göteborgs universitet, Maria Saline, Chalmers, och Erik Smedler, Göteborgs universitet och Sahlgrenska universitetssjukhuset, i ett samtal i Curiepodden om hindren i forskares vardag.
Krönika
18 november 2024
Marie Flinkfeldt: Tänk om vi skulle sluta vädra i akademin?
Vi rättar alla tentor även om den avsatta tiden inte räcker till. Men vad skulle hända om vi följde systemet och arbetade enligt de schabloner som finns för undervisningstid? Marie Flinkfeldt skriver om det bästa sättet att skapa förändring i akademin.