Logotyp Curie - samtal om forskningens villkor
Britt Farstad tittar i kikare.

Britt Farstad är lektor i svenska språket vid Högskolan i Gävle.

NYHET

Britt Farstad ny krönikör i Curie

Hon skriver om litteraturens betydelse och sina tankar kring lärarutbildningen. Britt Farstad disputerade på en avhandling om astronomen och författaren Peter Nilsson och undervisar lärarstudenter i litteratur vid Högskolan i Gävle. På sin lediga tid ägnar hon sig gärna åt att skapa med händerna och att åka på ornitologiska utflykter med sin man.

Vad forskar du om?
– Jag har ägnat mig åt science fiction-genren i kombination med vetenskapsfilosofi. Science fiction ställer oss inför filosofiska frågor som är viktiga att diskutera. Större delen av min tid utbildar jag lärarstudenter i litteratur vid Högskolan i Gävle. Jag ansvarar för litteraturkurserna vid lärarutbildningen och försöker ständigt förbättra kurserna i förhållande till lärarnas framtida utmaningar. Litteraturens plats blir allt mindre självklar i vårt samhälle samtidigt som läsning och kritiskt tänkande blir allt viktigare. Vi måste utveckla nya strategier och det krävs andra sätt att argumentera för litteraturens plats. Jag skriver på ett forskningsprojekt som relaterar till science fiction-genren. Det kan möjligen bli något – det är för tidigt att berätta något mer om det än så länge.

Hur blev du intresserad av ämnet?
– Det var tankeexperimentet som fångade mig, hur man kan tänka sig möjliga resultat av politiska och vetenskapliga handlingar och vägval. Berättelserna om hur det är och hur vi tänker oss att det kan bli framöver. Dessa berättelser påverkar oss. Många sf-fantasier filmatiseras och blir en del av kollektiva föreställningar om sakernas tillstånd i världen. Som litteraturvetare är det fascinerande att se hur arkaiska myter används och att mytologiska karaktärer vandrar omkring i sf-genrens framtidsvärldar. Visserligen med bättre farkoster och mer avancerade attribut – men det är arketypiska karaktärer som getts nytt liv i framtidsfiktionerna. Det tyckte jag var riktigt intressant.

Vad gör du helst när du är ledig?
– Jag långpendlar mellan Umeå och Gävle, så en hel del tid spenderas på tåget mellan dessa orter. Jag älskar att spendera tid tillsammans med mina barn, barnbarn och vänner. Mellan texterna – de som ska läsas och skrivas – är det härligt att skapa med händerna. Det kan vara lera eller garn, glas eller tyg, penslar och pannåer, tryck på papper eller tyg, eller att baka bröd och tillaga måltider till min familj och mina vänner. Sen är det otroligt roligt att åka på ornitologiska utflykter tillsammans med min man. Spaning, ringmärkning och inventering av kungsörn – ute i skogarna och vid vattnet tänker jag klokt och bra.

Vad läste du senast?
– Sapiens. En kort historik över mänskligheten av Yuval Noah Harari. Sen fick jag anledning att igen ta fram Which Lilith?: Feminist Writers Re-Create the World’s First Woman av Enid Dame (red.). Handledning av studenter för mycket bra med sig.

Vad tänker du skriva om?
– Jag kommer att skriva från ett personligt och professionellt perspektiv om litteraturens potentiella betydelse för människors liv och för samhället. Det blir mycket kring undervisningsarbetet, hur jag tänker kring lärarutbildningen – det är även där mina forskningsplaner befinner sig. Jag vill försöka visa hur viktigt det är att vara en forskande och engagerad lärare för att få fram framtida lärare och forskare. I min värld är lärarutbildningen det viktigaste området som finns att utveckla för vårt framtida samhälle.

Vilka är dina förväntningar på att skriva i Curie?
– Jag antog utmaningen då jag insåg att jag måste skriva på ett sätt som det är riktigt länge sen jag gjorde. Det är både svårare och lättare än jag föreställde mig. Jag tänker mig att det kan leda till nya kontakter med forskare och lärare som befinner sig vid andra lärosäten. Ett framtida utbyte av erfarenheter och samarbeten kanske? Frågan om att blogga i Curie var en överraskning och jag väljer att förhålla mig avvaktande till eventuella resultat. Kanske finns det fler överraskningar att vänta?

Läs krönikor av Britt Farstad i Curie

Du kanske också vill läsa

Debatt 24 april 2024

Pär Ågerfalk, Uppsala universitet

Debatten om kompetensbrist och relevant utbildning för framtiden väcker en central fråga: Hur kan vi effektivt integrera STEM och samhällsvetenskap för att möta framtidens utmaning...

Krönika 9 april 2024

Hoppa över powerpoint och youtube – använd krita istället! Och förse gärna eleverna med papper och penna. Åsa Mackenzie skriver om att undervisa studenter så att kunskapen går in.

Debatt 2 april 2024

Mia Bernhardsen, Svenskt Näringsliv

Dålig matchning mellan utbildning och arbetsmarknad hindrar idag tillväxt, konkurrenskraft och välstånd. För att komma till rätta med den kompetensbrist som råder krävs inte bara i...