Johan Redström står vid fors med ett barn på ryggen.

Johan Redström är särskilt intresserad av praktikbaserad designforskning. På fritiden är han helst ute, gärna med familjen.

Johan Redström ny krönikör i Curie

Han skriver om varför man håller på med designforskning. Johan Redström är professor i design vid Umeå universitet och speciellt intresserad av praktikbaserad designforskning i gränslandet mot hållbarhet och digitalisering. På sin fritid ägnar han sig gärna åt surfing, skidåkning, stigcykling och löpning.

Vad forskar du om?
Design, speciellt intresserad av praktikbaserad designforskning i gränslandet mot hållbarhet, digitalisering och liknande komplexa frågor som utmanar befintliga sätt att tänka och göra design.

Hur blev du intresserad av ämnet?
Jag kom faktiskt först i kontakt med design via musik. Det var genom elektroniska musikinstrument och datorbaserat musikskapande som jag först blev intresserad av det som senare kom att kallas interaktionsdesign.

Vad gör du helst när du är ledig?
Jag är helst ute, gärna tillsammans med hela familjen. Naturen är en otrolig lekplats och det finns så mycket man kan göra som ger både lugn och spänning, och allt där emellan: surfing, skidåkning, stigcykling och löpning, swimrun… Det bara att välja utifrån var man är och vad man känner för.

Vad läste du senast?
Förmodligen något som någon av våra doktorander skriver på, men i bokform Jacques Rancières The politics of aesthetics.

Vad tänker du skriva om?
Det kommer nog framförallt att bli funderingar kring hur och varför man håller på med designforskning.

Vilka är dina förväntningar på att skriva i Curie?
Ska bli roligt att skriva för ett sammanhang jag inte tidigare skrivit för.

Läs krönikor av Johan Redström i Curie.

Nyhet 7 februari 2017

Helena Östlund

Teknik som utvecklats för nöjesindustrin passar utmärkt inom kulturarvsforskningen. Tack vare 3D-teknik kan forskare och allmänhet gå in i sedan länge försvunna träkyrkor eller kom...

Nyhet 14 april 2016

Han skriver om myter och förhållningssätt till hur man bör bedriva sin forskning. Farshid Jalalvand forskar om hur bakterier kan gå i dvala under en antibiotikabehandling och sedan...

Nyhet 24 april 2019

Charlie Olofsson

Är det okej att som forskare kartlägga människors etnicitet eller hudfärg? Frågan om jämlikhetsdata väcker starka känslor i forskarvärlden.