Logotyp Curie - samtal om forskningens villkor
Ett tåg far framåt genom ett bergslandskap.

Tågresor till forskningsmöten ställer andra krav på planering än flygresor. Foto: Depositphotos

NYHET

De reser hållbart till konferensen

Hur tänker forskaren som vill minska sina utsläpp, men inte sluta åka på konferenser? Vi har pratat med två forskare som försöker ersätta jetmotorerna med elkraft.
Läs den andra av två artiklar om att resa hållbart i forskarvärlden.

Chalmers tekniska högskola har minskat utsläppen från personalens tjänsteresor med 57 procent mellan 2019 och 2022.

Frances Sprei, biträdande professor i fysisk resursteori vid Chalmers, bestämde sig efter pandemin för att ersätta flygresan med tåg, när det är möjligt.

– Jag bestämde mig inte för att inte flyga alls, men jag ska alltid kolla upp alternativet tåg.

Ställer krav på planering

Kvinna med långt mörkt vågigt hår och mönstrad blus i flera färger.

Frances Sprei.

En sak som hon tidigt upptäckte var att tågresan ställer andra krav på planering. Ska hon på ett möte i Bryssel måste såväl dagen före som dagen efter bokas av. De två färdsätten skiljer sig också vad gäller den praktiska delen med att boka biljetter.

– När man ska boka flyg är det lätt att gå in på vår resebyrås hemsida och boka själv. Att boka tågresor är mer komplicerat.

Fördelen med tåg är att det ger möjlighet att sitta hyfsat bekvämt och arbeta ostört.

När man ska boka flyg är det lätt att gå in på vår resebyrås hemsida och boka själv. Att boka tågresor är mer komplicerat.

– Jag tycker att tågresorna har varit mer avslappnade och sköna. När det funnits möjlighet har jag bokat första klass för att kunna sitta mer ostört.

Sedan augusti förra året har Frances Sprei gjort tre arbetsresor, en enkelresa gjordes med flyg på grund av att hon hade missat att rensa i kalendern. Nu pågår planeringen inför nästa resa.

– Jag ska ner till Madrid i höst och funderar nu på hur jag ska få ihop det.

Minskade sitt resande drastiskt

Medan Chalmers minskade sina utsläpp mellan 2018 och 2022 har utsläppen av koldioxid från tjänsteresor på KTH istället ökat med 6,4 procent. Huvudsakligen på grund av flygresor.

En av dem som faktiskt har minskat sitt resande drastiskt på KTH är Nina Wormbs, professor i teknikhistoria. För fem år sedan bestämde hon sig för att sluta flyga. Första tågresan gick till en konferens i Krakow, Polen, 2018. Trots att resan bjöd på såväl inställda avgångar som krångliga transportsträckor mellan färja och tåg så har hon inte flugit sedan dess.

Kvinna med brun page och lugg, klädd i ljusrosa tröja och ett brunt halsband.

Nina Wormbs.

– Jag har inte bestämt mig för att sluta helt men det ska mycket till för att jag ska flyga. Det handlar om att se på resursen utsläpp på ett annat sätt, säger Nina Wormbs.

Beslutet innebär att hon deltar i färre konferenser och att hon har fått ställa om sin forskning något. Resor med tåg tar längre tid, men samtidigt går det att jobba bättre på tåg än på flyg. Att säga nej till längre resor har fått en positiv effekt på måendet.

– Jag mår bättre av att resa mindre. De transatlantiska resorna var slitsamma, jag åkte på onsdag och kom hem på måndag och däremellan skulle kroppen ställa om, säger Nina Wormbs.

Vi kan flytta på oss utan att vara internationella och vara internationella utan att flytta på oss.

Nina Wormbs har som många forskare kontakter i andra länder. Argumentet att minskat resande skulle motverka internationaliseringen tror hon inte på.

– Akademin har blandat ihop mobilitet med internationalisering. Vi vet att vi måste vara internationella och tror att vi blir det genom att flytta på oss, men vi kan flytta på oss utan att vara internationella och vara internationella utan att flytta på oss.

För Nina Wormbs personligen är det enda hållbara argumentet för att flyga sociala skäl. Den som bor i en världsdel och har sin familj i en annan har ett gott skäl att sätta sig på flyget. Det är också det sociala som har gjort Nina Wormbs beslut smärtsamt. Nyligen avstod hon från en begravning av en kollega i Manchester.

Läs också i Curie:

Dilemmat: Forskningsresor eller minskade utsläpp? (Curie)

Krönika av Nina Wormbs: Man vill ju gärna göra rätt – hur tar jag mig till Krakow? (Curie)

Du kanske också vill läsa

Nyhet 23 april 2024

Carina Järvenhag

Turnén om vetenskapsförnekelse besökte över tio lärosäten för att belysa fenomenet och dess konsekvenser för forskning och klimatarbete. En av initiativtagarna, miljöforskaren Mika...

Debatt 4 mars 2024

Johan Kuylenstierna, Formas

Omställningen till ett fossilfritt samhälle är i full gång. Samtidigt behöver den civila beredskapen stärkas, till exempel genom säkrad livsmedelsförsörjning och robust infrastrukt...

Nyhet 13 september 2023

Johan Frisk

Lärosätena vill minska utsläppen av koldioxid. Samtidigt finns det behov av tjänsteresor för forskningssamarbete. Idag har flera universitet minskat sina koldioxidutsläpp jämfört m...