Texter av Johan Alvehus
Krönika
12 april 2021
Johan Alvehus: Om vikten av den okritiska läsningen
En akademisk utbildning är en utbildning i att läsa kritiskt. Men för att kunna förhålla oss till forskning som går emot våra förkunskaper, eller till resultat som är kontraintuitiva, krävs att vi inte omedelbart hoppar på kritiktåget. Istället bör vi frivilligt åsidosätta vårt tvivel innan vi kliver in i den kritiska rollen, skriver Johan Alvehus.
Krönika
15 mars 2021
Johan Alvehus: Att skriva sin text på nytt
I mitt förra inlägg skrev jag om skrivdisciplin och hur jag gör för att få tid till skrivande i vardagen. Men att generera text är en sak. Att förvandla text till något läsbart, delvis en annan, skriver Johan Alvehus.
Krönika
2 mars 2021
Johan Alvehus: Jag har inte tid!
”Disciplin! Disciplin överallt! Det formar karaktären, och allt som hör till!” Överste Hathi, i Walt Disney’s Djungelboken En fråga som kommer upp om och om igen när jag diskuterar skrivande med kolleger är detta med tid. ”Jag har inte tid!” är en vanlig kommentar, skriver Johan Alvehus.
Krönika
15 februari 2021
Johan Alvehus: Hängslen och livrem
Vad är egentligen målet med att skriva akademiskt? Bortsett från cyniska svar om att förlänga sin cv och främja sin egen karriär, kan jag tänka mig att det handlar om att vidareutveckla forskningen inom ett teoretiskt och/eller empiriskt fält eller kanske att nå ut med forskning till en mer eller mindre bred allmänhet. I båda fallen, tänker jag mig, vill man som forskare göra sig förstådd, skriver Johan Alvehus.
Krönika
2 februari 2021
Johan Alvehus: Syrliga synpunkter kan vara bra medicin
I mitt förra blogginlägg skrev jag om våndan i att sätta punkt. Nåväl, punkten blev satt, mitt bokmanus är nu hos ett antal läsare för synpunkter. Sedan väntar förstås nästa steg: Att hantera synpunkterna ifråga, skriver Johan Alvehus
Krönika
13 januari 2021
Johan Alvehus: Att sätta punkt.
”Att veta när det är dags att sätta punkt”, skriver Gabriella Håkansson i sin debutroman Operation B , ”är vetenskapsmannens största utmaning”.* Hon har en poäng, skriver Johan Alvehus.
Krönika
8 december 2020
Johan Alvehus: All jazz är skitdålig!
– All jazz är skitdålig! Vem bryr sig om musik som man inte ens kan dansa till och som spelar toner så att det skär sig i öronen!? Det borde typ förbjudas, eller i alla fall aldrig spelas i publika miljöer! – Pfft. Pop då? Serieproducerat trams som bara bryr sig om en bra hook. Texter helt utan mening, bara en massa oh-oh-oh-nanana-shobedoo-ba. Som inte ens görs på riktiga instrument. Autotune. Quantizing. Det handlar ju bara om pengar, det är inte konst ! Känns det igen? undrar Johan Alvehus.
Krönika
2 november 2020
Johan Alvehus: Läsandets lov
Att vara akademiker är att skriva. Men även läsandet spelar en viktig roll för forskaren, skriver Johan Alvehus.
Krönika
15 april 2020
Johan Alvehus: När boken fick en ny chans i coronakrisens spår
Krönika av Johan Alvehus, docent i tjänstevetenskap vid Lunds universitet, om hur ivern inför digitala föreläsningar gör att vi glömmer kurslitteraturens roll.