Mitt i forskningen - Curie - en tidning från Vetenskapsrådet
  11 november Horisont 2020 räknar inte med humaniora Visionen för EU:s ramprogram Horisont 2020 var att angripa de mest angelägna samhällsutmaningarna med disciplinöverskridande forskning. I verkligheten blev humaniora nästan helt exkluderat, menar Science Europe som riktar skarp kritik mot ramprogrammet.

5 november Försämrat luktsinne kan varna för demens Varje lukt för med sig unika molekyler till hjärnan och påverkar vårt luktsinne. Men luktsinnet förändras även biologiskt eftersom de nervceller som kommunicerar lukter till hjärnan förändras med åldern.- Försämrat luktsinne kan vara en markör för demenssjukdom, säger doftforskaren Jonas Olofsson.

3 november Researchgate i topp bland forskare Bland de sociala medier som riktar sig till forskare tycks Researchgate ligga i topp. Kanske beror det på att den automatiskt ansluter användare.

30 oktober Forskarkvinna i lego blev världsnyhet När Ellen Kooijman föreslog att Lego skulle tillverka figurer som föreställde kvinnor som forskar blev det snabbt en världsangelägenhet. Själv hade hon aldrig kunnat drömma om att ämnet skulle vara så laddat.

Kan vi öka genombrotten i svensk forskning?
Researching the Worlds Knowledge på British Library
  • Katarina Gospic
Curie

Curie bevakar forskningsfrågorna du behöver ha koll på.
Curie ger dig chansen att debattera forskningens villkor.
Curie är en nättidning som ges ut av Vetenskapsrådet.

Kontakta Curie
Redaktion: redaktionen@tidningencurie.se, 08-546 44 000
Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 3
Postadress: Curie, Vetenskapsrådet, Box 1035, 101 38 Stockholm

Kontakta oss om du har tips och idéer på innehåll. Citera oss gärna, men ange källan.

Curie bevakar aktuella forskningsfrågor och stimulerar till debatt om forskningens villkor. De ståndpunkter som uttrycks här behöver inte vara Vetenskapsrådets officiella linje.

Prenumerera på Curies nyhetsbrev:

E-postadress

Vår policy för e-postadresser
Jag har läst och godkänner Vetenskapsrådets