"Till sidans huvudinnehåll"
Tidningencurie ikon, länk till startsida
  • Nyhetsbrev
  • Om Curie
  • Kontakt
  • About Curie
  • Nyheter
  • Debatt
  • Krönikor
  • Gästbloggar
  • Redaktionsblogg
  • Curiepodden
  • News
  • Nyhetsbrev
  • Om Curie
  • Kontakt
  • About Curie

Tagg : UTBILDNING

2015-04-14 Debatt

Se inte läraren som en passiv mottagare av forskning

För att forskningen ska nå in i klassrummet behöver avståndet mellan forskning och undervisningspraktik minskas, skriver Carl-Henrik Adolfsson, Jan Håkansson och Daniel Sundberg. De föreslår fem konkreta, interaktiva åtgärder för att forskningsbasera skolan och menar att det nya Skolforskningsinstitutet har en viktig roll att spela.
2015-03-26 Debatt

Forskning inom utbildningsvetenskap är inte flummig

Svensk skola ska bygga på vetenskaplig grund. En ämnesöversikt visar att en stor del av denutbildningsvetenskapliga forskningen är avhög kvalitet, samtidigt som den är praktiknära och handlingsorienterad. Därför är det mycket tråkigt att dagens utbildningsvetenskapliga forskning målas upp som ”flumpedagogisk”, skriver Eva Björck och Petter Aasen från Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté.
2015-02-20 Debatt

Undervisning berikar forskning

Att undervisning berikar forskningen betonas på framstående universitet i USA och Storbritannien. Det borde vi också erkänna i Sverige, skriver Vetenskapsrådets generaldirektör Sven Stafström i en replik på universitetskansler Harriet Wallbergs inlägg om att det borde anses lika viktigt att vara excellent lärare som att vara excellent forskare.
2015-02-11 Debatt

Att undervisa får inte ses som ett nödvändigt ont

Enbart satsningar på forskning äventyrar kvaliteten i både utbildning och forskning. Regeringen måste nu följa upp med satsningar på utbildning, menar universitetskansler Harriet Wallberg. Hon vill att det ska väga lika tungt att vara excellent lärare som excellent forskare.
2013-06-18 Gästblogg

Granskning och jäkelskap – Akt 2

I den första akten av denna fars var det en internationell tidskrifts artikelgranskare som spelade huvudrollen. Andra akten tilldrar sig i närmiljö och handlar om hur meriter värderas och bedöms. Det inledande sångnumrets vers är vacker: Undervisning och forskning är två sidor av samma verksamhet. Undervisning och forskning berikar varandra. Undervisning och forskning ska värderas ...
2013-04-10 Nyheter

Susanne Pelger ny bloggare i Curie

Susanne Pelger har alltid varit intresserad av både undervisning och skrivande. Hon bloggar om hur språk, lärande och naturvetenskap hänger ihop, och varför det är intressant att forska om. Susanne Pelger är doktor i genetik och arbetar med högskolepedagogisk utbildning, forskning och utveckling vid Lunds universitet.
« 1 … 4 5 6

Relaterat Material

Projektet SKOLFORSK – underlag till Skolforskningsinstitutet

Skolforskningsinstitutet

Läs mer i Curie

DEBATT – Eva Björck och Petter Aasen: Forskning inom utbildningsvetenskap är inte flummig

Forskning ska göra skolan bättre

Nyhetsbrev

Vill du ha det senaste från Curie varje vecka?
Prenumerera på Curies nyhetsbrev

Följ oss
på facebook på twitter via rss
Nyheter

Lina tar forskningen hela vägen ut till samhället

Prestationsmått gör forskningen mindre kreativ

Mer pengar att söka för att nå ut med forskningen

Debatt

Sex svenska akademier

Öppna bibliotekens skattkammare

 Tuula Teeri

Ta fram en nationell plan för hur forskning blir nyttig

Gästbloggar

Varför måste vi ännu driva kvinnofrågan i akademin?

Rebecka Göransdotter

Hur kan vetenskapen konstruera objektiva fakta?

Christopher Kullenberg
Krönika

”Kanske är det dags att testa en dubbelvolt?“

David Larsson Heidenblad
Redaktionsblogg
puff-logo

Curie är tillbaka 17 augusti

Curie bevakar forskningsfrågorna du behöver ha koll på.
Curie ger dig chansen att debattera forskningens villkor.
Curie är en nättidning som ges ut av Vetenskapsrådet.

Kontakta Curie

Redaktion:

redaktionen@tidningencurie.se, 08-546 44 000

Besöksadress:

Hantverkargatan 11B

Postadress:

Curie, Vetenskapsrådet, Box 1035, 101 38 Stockholm

Kontakta oss om du har tips och idéer på innehåll. Citera oss gärna, men ange källan.

Curie bevakar aktuella forskningsfrågor och stimulerar till debatt om forskningens villkor. De ståndpunkter som uttrycks här behöver inte vara Vetenskapsrådets officiella linje.

Läs mer på facebook Läs mer på twitter Läs mer på rss

Prenumerera på Curies nyhetsbrev:

https://www.tidningencurie.se/nyhetsbrev/
Välkommen!
Vi använder förstahands- och tredjepartskakor (cookies). Vi gör det för att webbplatsen ska fungera bra och för att vi ska kunna följa upp hur den används. Du kan välja att stänga av kakor i din webbläsare.

Läs mer om kakor
Jag förstår
Om kakor/cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Spara & Acceptera
Powered by CookieYes Logo