2020-10-26 Debatt

Korttänkt om livslångt lärande vid lärosätena

Om regeringen menar allvar med att vilja satsa på det livslånga lärandet räcker det inte att avsätta medel för några extra platser på lärosätena och i all hast omformulera ett par meningar i högskoleförordningen. Kompetensutveckling för yrkesverksamma är något helt annat än att utbilda unga för framtiden, skriver Johan Tysk, vicerektor vid Uppsala universitet och Viktor Öwall, rektor för Lunds tekniska högskola.
2020-08-24 Debatt

Ge lärarna förutsättningar att utöva ett akademiskt lärarskap

Det räcker inte att universitet och högskolor får extra resurser för att ta emot fler studenter så länge resurserna per student fortsätter att minska. Om kvaliteten i högre utbildning ska kunna säkras måste lärarna få förutsättningar att bedriva riktigt bra undervisning. Såväl regeringen som lärosätena själva har här ett stort ansvar, menar Mats Ericson och Karin Åmossa, förbundsordförande respektive chefsutredare på SULF.
2020-04-20 Gästblogg

Vad händer med vi-känslan när vi arbetar hemifrån?

Vad betyder arbetsplatsen för dig? Den här frågan är särskilt aktuell nu när väldigt många inom högre utbildning arbetar hemifrån och bara sporadiskt besöker den fysiska arbetsplatsen. Idén om hemmakontoret lanserades flitigt under 90-talet. Med moderna kommunikationsmedel, i synnerhet internet, skulle man välja bort tidskrävande pendelresor och skapa hemmakontor eller gemensamma kontorshotell i bostadsområden. Minskade ...