Virus, svarta hål och gensaxar

2020-10-07

Den här veckan tillkännages 2020 års Nobelpristagare. Årets pristagare har upptäckt viruset som orsakar hepatit c, ökat förståelsen av svarta hål och utvecklat gensaxen som på bara några år revolutionerat de molekylära livsvetenskaperna.

Fysikpristagaren Andrea Ghez är den fjärde kvinnan som tilldelas Nobelpriset i fysik medan kemipristagarna Emmanuelle Charpentier och Jennifer Doudna är den sjätte respektive sjunde kvinnan att få Nobelpriset i kemi. Marie Curie var den första kvinnan som tilldelades båda dessa Nobelpris.

Curie har tidigare intervjuat Emmanuelle Charpentier som var verksam vid Umeå universitet när hon gjorde sin banbrytande upptäckt: Klimatet som främjar framgångsrika forskare

Även om Nobelpriserna delas ut som vanligt blir Nobelfirandet inte sig likt i år. Nobelbanketten är inställd och prisutdelningen sker i pristagarnas respektive hemländer. Läs mer i Curie: Årets Nobelfirande blir inte som vanligt

Läs också gärna intervjun med Bertil Gave i serien Doktor – och sen då: Från investeringar till ny teknik i vården

Missa inte heller krönikan av Hanne Kjöller och debattinlägget av Sveriges förenade studentkårer.

Peter Tillhammar / Redaktionen