Nu tar Curie sommarlov till den 19 augusti

2020-06-15

Accelerator är det underjordiska laboratoriet som blev en konsthall där konst möter vetenskap. Just nu är museet stängt för alla fysiska besök, men arrangerar istället digitala visningar och samtal. Läs mer i Curie: Ett växthus för nya möten och idéer

Läs också gärna historikern Radu Harald Dinus krönika om konspirationsteorierna som följer i coronapandemins spår: Visa hur vetenskap fungerar bakom kulisserna

Missa inte heller forskaren Matilda Dahls sista gästblogg där hon skriver om värdet av att träffas, student och lärare, och behovet av att bli sedd och läst: När får jag träffa studenter på riktigt igen?

Nu gör Curie ett uppehåll i utgivningen över sommaren. Under den här perioden går det inte att skriva några kommentarer i tidningen.

Men självklart kan du ta del av allt innehåll i Curie, även under semestern. Varför inte lyssna på Curiepodden i hängmattan? Hör till exempel vulkanforskaren Steffi Burchardt berätta om hur hennes forskning påverkats av det nya coronaviruset och varför grundforskning behövs för att klara kommande kriser: ”Nästa stora kris kan vara ett vulkanutbrott”

Eller lyssna på latinlektorn Moa Ekbom som talar om att undervisa på distans och avslöjar vad hon skulle säga om hon fick en minut med forskningsministern: Nu duckar hon inte längre för att undervisa online

I sommar kan du också lyssna på radioprogrammet Sommar där några av sommarpratarna är forskarna Kjell A. Nordström (17 juli), Björn Olsen (28 juli), Martin Hägglund (7 augusti) och Yngve Gustafson (13 augusti). Medverkar gör också klimataktivisten Greta Thunberg (20 juni) och statsepidemiolog Anders Tegnell (24 juni).

Här är hela listan: Årets sommarpratare

Den 19 augusti är vi tillbaka med nya perspektiv på forskarvärlden.

Glad sommar önskar Curie-redaktionen!