Nobelpris, faktaresistens och forskningens hjältar

2017-10-02

Den här veckan har Nobelpristagarna i fysiologi eller medicin, fysik och kemi avslöjats. Först ut var medicinpristagarna Jeffrey C Hall, Michael Rosbash och Michael W Young. De får priset för sina upptäckter av bananflugans mekanismer för dygnsrytm – principer som sedan visat sig fungera likadant i bland annat människa.

Läs mer i Curie om vilken central roll bananflugan spelar i dagens forskning. Artikeln är den första i serien Forskningens hjältar som tar upp några av de viktigaste modellorganismerna.

Flugan som gav Nobelpris – igen

Den här tiden på året arrangeras också flera andra möten med anknyning till Nobelprisen. Ett exempel är Nobel Teacher Summit där 350 lärare från 14 länder möter Nobelpristagare och forskare. Syftet är att stärka lärarrollen i en tid av filterbubblor och faktaresistens.

Nobelpristagare ska inspirera lärare

Läs också gärna intervjun i Curie med forskaren Massimiano Bucchi som studerar forskningskommunikation ur ett sociologiskt perspektiv. Hans kommande bok handlar om hur Nobelprisen bidrar till att forma allmänhetens uppfattning av forskning och forskaren.

Forskningskommunikation ur sociologens synvinkel

Missa inte heller intervjun med Åsa Karlin om teaterpjäsen Skandal. Pjäsen skildrar kvinnliga Nobelpristagare i medicin, fysik och kemi och det motstånd de mött.

Nobelkvinnor i rampljuset