Leksaker bara för män?

2015-05-21

Det enda som skiljer pojkar från män är priset på deras leksaker. Så lyder ett gammalt uttryck som fortfarande används ibland. Men hur är det egentligen med flickor och kvinnor och deras leksaker?

Förmodligen hade inte astronomiprofessorn Shrinivas Kulkarni vid California Institute of Technology funderat så mycket på den frågan när han häromdagen uttalade sig i en radiointervju om vad som driver forskare:

”many scientists … are what I call ’boys with toys. I really like playing around with telescopes. It’s just not fashionable to admit it.”

Hans uttalande passerade inte obemärkt. Det blev startskottet för en kampanj på Twitter där kvinnliga forskare och ingenjörer visade upp bilder på sig själva och sina maskiner och instrument. Här finns till exempel kvinnor som använder radioteleskop, rymdrobotar och detektorer för mörk materia i sin vardag.

Gensvaret blev massivt. 17 000 tweets på 48 timmar som alla taggats med #girlswithtoys. Det är okänt hur Shrinivas Kulkarni reagerade på bildbevisen för att forskningsinstrument inte bara är leksaker för män.

Appropå forskning och leksaker – läs gärna intervjun i Curie med forskaren Ellen Kooijman vars forskarkvinnor i lego blev en världsnyhet:

Peter Tillhammar / Redaktionen