Kan du förklara din forskning i några meningar?

2014-02-20

I Chicago i måndags avslutade AAAS (American Association for the Advancement of Science) sin årliga vetenskapliga konferens. Deras ämnesövergripande konferenser samlar varje år cirka 11 000 deltagare från 150 länder. Under veckan har många av forskningsnyheterna som presenterades där fått genomslag i olika nyhetsmedier.

Kommunikation är en aspekt av AAAS verksamhet. Lördagens populärvetenskaplige föredragshållare var Alan Alda, som undervisar forskare i kommunikation och har startat Center for Communicating Science. Hans föredrag handlade om vikten av att kunna berätta om sin forskning på ett begripligt och engagerande sätt. Alda ställde en uppfordrande fråga till publiken: Vad är det du verkligen vill att andra människor ska förstå om din forskning? Kan du förklara det i några meningar? Kan du göra din passion för ämnet begriplig, så att din granne eller kompis fattar varför du ägnar alla dessa år åt detta? ”Emotion is so important to memory”, konstaterade han. Forskningskommunikation som inte berör några känslor riskerar att gå lyssnaren ganska obemärkt förbi.

I anslutning till de vetenskapliga symposierna fick forskare möjlighet att delta i seminarier om att samarbeta med journalister och att använda sociala medier.  Här fanns också Career Development Workshops som till exempel handlade om att förhandla på jobbet, skriva bidragsansökningar, använda sociala medier eller att förbättra sin presentationsteknik.

Några få symposier kan ses avgiftsfritt från AAAS webbplats, övriga är avgiftsbelagda

Hela konferensprogrammet

AAAS-notis om Alan Aldas föredrag

Center for Commmunicating Science

Aldas / Center for Commmunicating Science’s projekt om barn och naturvetenskap

Peter Tillhammar / Redaktionen

Ta del av information om behandlingen av dina personuppgifter