Curie tar sommarlov till 20 augusti

2019-06-17

Sagan om ringen, Harry Potter och Game of Thrones. Sagorna som lockar miljonpublik är många. Även forskare attraheras av de fantasifulla skildringarna av alternativa världar. Läs om forskarna som studerar hur berättelserna gestaltar maktförhållanden eller hur fantasylitteratur kan användas i skolans arbete med demokrati och mänskliga rättigheter: Sagornas värld lockar forskare

Missa inte heller krönikan av Mats E. Eriksson om sin kärlek till fossiler och rock och hur han lyckas förena sina två stora intressen: Odödliga ambassadörer för paleontologi och rockmusik

Nu gör Curie ett uppehåll i utgivningen över sommaren. Under den här perioden går det inte att skriva några kommentarer i tidningen.

Självklart kan du fortfarande ta del av allt innehåll i Curie. Varför inte lyssna på Curiepodden medan du är kopplar av under semestern? Hör till exempel Magnus Bremmer prata om forskningspoddar och vad som är hemligheten bakom en bra podd. Eller lyssna på de tre unga forskarna som samtalar om vägen till självständighet.

I sommar kan du också lyssna på radioprogrammet Sommar där flera av årets sommarpratare är forskare: Magnus Ranstorp (27 juni), Anne Sverdrup-Thygeson (11 juli), Emma Frans (13 juli), Mikael Tjernström (11 aug), och Nick Bostrom (14 aug).

Här är hela listan: Årets sommarpratare

Den 20 augusti är vi tillbaka med nya perspektiv på forskarvärlden.

Glad sommar önskar Curie-redaktionen!