Curie är tillbaka 9 januari

2018-12-18

Curie, Baranowski och Wannberg. Det är bara några av alla de forskare som fått något uppkallat efter sig – en enhet, en organism eller kanske en himlakropp. Läs mer i Curie om hur forskarnamn kan leva vidare: Forskarna som ger namn åt världen

Missa inte heller intervjun med kemisten Raychelle Burks som tar hjälp av populärkultur för att väcka intresset för forskning: Superhjälter hjälper forskningskommunikatörer

Ägna gärna en del av julledigheten åt Curies egen podd – Curiepodden. Lyssna till exempel på intervjun med paleontologen Jon Tennant om öppen vetenskap eller på samtalet med medieforskaren Christian Christensen om dålig journalistik och fejk news.

Eller varför inte lyssna på några andra forskningspoddar. Ett av de senaste tillskotten är Karolinska institutets podd Medicinvetarna där du kan lyssna på samtal med ledande hälsoexperter. Du hittar alla avsnitt av Curiepodden och länkar till andra forskningspoddar här.

Curie gör ett uppehåll i utgivningen över jul och nyår. Under den här perioden går det inte att skriva kommentarer till artiklar och inlägg. Curie är tillbaka med senaste nytt från forskarvärlden den 9 januari.

God Jul och Gott Nytt År önskar Curie-redaktionen!