Prenumerera på Curies nyhetsbrev

Nyheter, krönikor och debatter om forskarens vardag och aktuella forskningsfrågor. Varje vecka i din inkorg. Ges ut av Vetenskapsrådet.

Logotyp Curie - samtal om forskningens villkor
En man går genom en förstörd byggnad med byggbråte på golvet.

En ukrainsk universitetslektor går genom ett auditorium som förstördes av en rysk missilattack i Charkiv 2023. Foto: Deposit

NYHET

Vad gör universiteten om kriget kommer?

Vad ska svenska lärosäten göra om kriget bryter ut? Stänga ner? Fortsätta som vanligt, som de försöker göra i Ukraina? Idag är lärosätenas roll i totalförsvaret oklar. Men flera samarbeten pågår för att reda ut vad universiteten och högskolorna ska göra om kriget kommer till Sverige.

Den 7 januari 2024 stod civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin (M), i talarstolen på Folk och försvars konferens i Sälen. Budskapet var kärvt, för att inte säga strängt. Alla borde vara förberedda för krig. Inte minst landets myndigheter. Dagen efter följde överbefälhavare Micael Bydén upp med att säga att det var dags att gå från ord till handling.

Bakgrunden var givetvis Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina två år tidigare.

Så hur förbereder sig Sveriges universitet och högskolor för det som alla hoppas inte ska hända? Vad ska alla lärare, forskare, för att inte tala om de hundratusentals studenterna, göra om kriget bryter ut?

Oklar roll för universiteten i totalförsvaret

Ett par månader efter krigsutbrottet, i maj 2022, tog SUHF, Sveriges universitets- och högskoleförbund, fram en promemoria med rubriken Lärosätenas roll i totalförsvaret. Där konstaterade arbetsgruppen, som bestod av säkerhetschefer från flera universitet, att rollen är oklar.

Kvinna med lång ljust hår och vit topp.

Annevi Fredäng. Foto: Linköpings universitet

Annevi Fredäng från Linköpings universitet är en av säkerhetscheferna.

– Det var flera lärosäten som hade sett ett behov att kartlägga vilken roll vi har i totalförsvaret och hur vi ska gå tillväga för att skapa de förutsättningar som behövs.

Oklart om undervisning vid krig

I lagstiftningen finns ingen vägledning om hur länge och i vilken omfattning lärosätena ska fortsätta med utbildning och forskning i händelse av krig. Det som finns är en uppmaning, som gäller alla statliga myndigheter: att ha en beredskap för kris och krig. Men vad innebär det?

Robert Egnell, rektor på Försvarshögskolan, beskriver vad som hittills har förväntats av universitet och högskolor om kriget bryter ut.

– Den traditionella synen på lärosätena i Sverige har varit att om kriget kommer så stänger de ner och studenterna åker ut i kriget.

Våren 2023 besökte Robert Egnell Ukraina. Där fanns inga tankar på att stänga ner.

Stor motståndskraft vid universitet i Ukraina

– Det fanns en otrolig motståndskraft vid universiteten. Vissa universitetsbyggnader var ju förstörda men undervisningen fortsatte ändå, säger Robert Egnell.

Kortklippt man med kavaj och slips.

Robert Egnell. Foto: Anders G Warne

Det fanns flera skäl att fortsätta verksamheten, trots granatregn och medarbetare som försvunnit till fronten. Dels behövs fortsatt nyutexaminerad kompetens för att hålla samhället igång. Dels ska Ukraina byggas upp igen till ett mer Europaorienterat samhälle när kriget väl är slut, och då behövs välutbildade personer som kan ta det ansvaret.

Det tredje skälet var inte lika konkret, men väl så starkt.

– Forskning och utbildning är själva symbolen för framtidstro och hopp i ett samhälle. Ukrainarna ville visa att ”vi ger oss aldrig och vi slutar aldrig att tro på en bättre framtid och på att utvecklas”, säger Robert Egnell.

Campus totalförsvar – initiativ för samverkan

I Sverige är det upp till varje lärosäte att själva besluta hur de ska förbereda sig inför en eventuell krigssituation. Men sedan säkerhetscheferna konstaterat att läget är oklart har flera samarbeten inletts. Ett sker inom en arbetsgrupp på SUHF, ett annat inom något som kallas Campus totalförsvar, en virtuell samarbetsorganisation med centralnod vid Försvarshögskolan, där lärosätena i samverkan med myndigheter och näringsliv ska hjälpas åt att utveckla Sveriges totalförsvar.

Vad är totalförsvaret?

Totalförsvaret består av två delar, det militära försvaret och det civila. Det civila försvaret utgörs av enskilda personer, myndigheter, kommuner, regioner, privata företag och frivilligorganisationer. Civilförsvaret ska se till att samhället kan fortsätta fungera, bland annat genom att skydda civilbefolkningen och att se till att försörjning av samhällsviktiga varor och tjänster kan fortsätta. Det civila försvaret ska också stödja det militära och stärka försvarsviljan vid krig.

– Bakgrunden är att man inom totalförsvaret inte insett vilken enorm resurs som finns hos lärosätena, och det är anmärkningsvärt att inte utnyttja den resursen. Samtidigt har lärosätena för lite kunskap om totalförsvaret, säger Robert Egnell.

Lärosätena skulle kunna utveckla specifika kurser, till exempel om katastrofmedicin för läkare eller om förvaltning i kris för statsvetare och jurister.

Forskare känner inte till totalförsvarets behov

– Det bedrivs mycket spännande forskning vid lärosätena, men forskargrupperna vet sällan vilka behov som finns inom totalförsvaret, säger Robert Egnell.

I somras fick Campus totalförsvar sex miljoner kronor från KK-stiftelsen och under hösten ska arbetet komma igång på allvar. Försvarshögskolan, Örebro Universitet och Luleå tekniska universitet har äskat medel från Utbildningsdepartementet på 12 miljoner kronor per år 2025-2027 för att administrera Campus totalförsvar.

Att Ryssland verkligen skulle invadera Ukraina kom för många som en överraskning, för att inte säga chock. Det kan liknas vid hur många togs på sängen när ett nytt virus fick för sig att sprida sig över världen. För Karolinska institutet ledde corona-pandemin till att de startade Centrum för hälsokriser, där Johan von Schreeb är föreståndare.

Beredskap behövs vid lärosäten oavsett kris

– Det startades för att det kom lite som en överraskning att Sverige kunde drabbas av något sådant och för att universitetets roll är otydlig vid olika kriser. Två veckor efter att jag tillträdde kom den fullskaliga invasionen av Ukraina. Då blev det väldigt tydligt att vi måste ha en generisk beredskap på universiteten oavsett kris, säger Johan von Schreeb.

Johan von Schreeb. Foto: Martin Stenmark

Han har varit i Ukraina vid flera tillfällen och har precis som Robert Egnell slagits av den självklarhet med vilken universiteten fortsätter som vanligt.

KI har även startat ett nätverk för expertis inom just hälsokriser med 16 anslutna lärosäten. I november arrangerar de Sveriges första hälsokrisforum där medlemmar i nätverket ska mötas för att tillsammans med myndigheter, civilsamhället, Regeringskansliet, regioner och andra diskutera universitetens roll i hälsokriser och hur de bäst samverkar med andra samhällsaktörer.

Kännedom om universitetens roll i försvaret behövs

– Den främsta uppgiften vi har nu är att se till att forskare är medvetna om att universiteten har en central funktion i totalförsvaret. Det finns en långsamhet och konservatism inom universitetsvärlden. Men nu måste vi utveckla agilitet och beredskap. Det är ett gyllene läge för universiteten att ta täten och visa att de kan ta det ansvaret, säger Johan von Schreeb.

Man med kort mörkt hår och vit labbrock.

David Gisselsson Nord. Foto: Lunds universitet

David Gisselsson Nord är vice dekan på Medicinska fakulteten vid Lunds universitet. Förutom de vanliga ansvarsområdena har han även fått beredskap och säkerhet i sin portfölj. På universitetet börjar en totalförsvarsplattform tar form där fakulteterna samarbetar.

Vill skapa system för krigsplacering

– Just nu försöker vi få till ett system för krigsplacering där vi behöver samarbeta med Region Skåne. Vi har valt att sätta igång med den här frågan för att det är många inom Medicinska fakulteten som har en anställning på universiteten och samtidigt arbetar på regionen där de är krigsplacerade. Då måste vi reda ut vem som ska vara var, så att inte kritiska personalgrupper försvinner, säger David Gisselsson Nord.

Han ingår också i SUHF:s arbetsgrupp för lärosätenas bidrag till totalförsvaret.

– Det är väldigt mycket aktivitet ute på svenska universitet. Vi som jobbar med säkerhet och beredskap är eniga i att bygga ett ekosystem där vi stöttar varandra hellre än att göra liknande saker och sedan konkurrera om medel för att göra det.

Läs mer:

Centrum för hälsokriser (Karolinska Institutet) Länk till annan webbplats.

Natos civila beredskapsarbete (MSB) Länk till annan webbplats.

Läs mer i Curie:

Exportkontroll: Så skyddas känsliga forskningsdata från främmande makt - Tidningen Curie Länk till annan webbplats.

Vad är Campus totalförsvar?

Campus totalförsvar är ett nav för forskning, utbildning, samverkan och innovation med inriktning mot totalförsvaret. Det administreras av Försvarshögskolan, och ska svara på utmaningar i det förändrade omvärldsläget.

I sitt inspel inför höstens Forsknings- och innovationsproposition sammanfattar Försvarshögskolan sina rekommendationer:

  • Det krävs ett helhetsgrepp om den civila och militära forskningen för att dess strategiska nytta för Sverige ska tillvaratas på bästa sätt.
  • Lärosätesövergripande samverkan för forskning inom och om totalförsvaret behöver främjas genom ökade strategiska utlysningar och miljöstöd.
  • Förutsättningar för samproduktion mellan lärosäten och privata och/eller offentliga aktörer behöver skapas för utveckling av forskning och innovation som stärker totalförsvaret.

Läs mer:
Satsning på Campus totalförsvar - Försvarshögskolan (fhs.se) Länk till annan webbplats.

Du kanske också vill läsa

Krönika 25 september 2024

Akademin är extremt individualistisk. Men att arbeta som ett team kan ge bättre förutsättningar för både forskningsgenombrott och mer rutinartade arbetsuppgifter, skriver Marie Fli...

Debatt 18 september 2024

Sveriges unga akademi

Varför skulle politiker och tjänstemän vara bäst skickade att bedöma vad som är samhällsrelevant i morgon? Det var forskarna själva som upptäckte klimatkrisen och utvecklade forskn...

Debatt 2 september 2024

Rachel Irwin, Lunds universitet

Trots att riskerna med fältarbete är välkända diskuteras de sällan i forskarutbildningen. Frågor kring risk och säkerhet bör behandlas i doktorandkurser om metoder eller etik och u...