Stefan Jansson sitter lutad mot ett träd med gitarren bredvid sig.

Stefan Jansson spelar i ett coverband. Han sitter vid den asp som forskarna sekvenserat genomet ifrån och följt alla höstar sedan 1999. Foto: Mattias Petterson

Stefan Jansson ny krönikör i Curie

Han skriver om forskningskommunikation. Stefan Jansson forskar om saker som är viktiga för växter, till exempel hur trädet vet när det är höst. På sin fritid släktforskar han gärna och spelar i ett coverband.

Vad forskar du om?
Jag brukar ibland säga ”saker som är viktiga för växter”. Det speglar att jag har och har haft flera ganska skilda projekt, bland annat om ljusinfångningen i växters fotosyntes, om höstlöv, och om hur växter skyddar sig mot insekter. Mycket av detta rör genetik, genomik och inomarts-variation i träd.

Hur blev du intresserad av ämnet?
Från att ha varit fanatisk fältbiolog i ungdomen, med bland annat stort intresse för botanik, utbildade jag mig till lärare i biologi och kemi. Att jag började forska inom växtfysiologi/växtmolekylärbiologi var mest en slump. Men sen har jag med tiden haft förmånen att kunna starta projekt om sådant jag, och jag tror även andra, grunnar på. Till exempel hur trädet egentligen vet när det är höst.

Vad gör du helst när du är ledig?
Min fru skulle säga ”Ingenting eller släktforskar”, men jag tycker även om ”att fixa” (lite i alla fall) och spelar i ett coverband. Sen vill jag lägga mer tid på att umgås med de fem barnen och sex barnbarnen.

Vad läste du senast?
Håller på med Lasse Bergs ”Kalahari-böckerna” om människans utveckling fast det går sakta; jag somnar snabbt när jag lägger mig så det blir inget då. Men de sista åren har jag överlägset mest, av släktforskningsskäl, läst gamla domböcker. Det blir åtskilliga timmar i veckan. Förhör mig gärna på vad som hände i Hede tingslag i Härjedalen, i Skedevi eller i Simtuna härad på 1600-talet.

Vad tänker du skriva om?
En del forskningskommunikation skulle jag tro, så blev det när jag skrev på Umeå universitets forskarblogg.

Vilka är dina förväntningar på att skriva i Curie?
Det är inte lätt att nå igenom mediabruset så jag förväntar mig inte något djupt avtryck i bloggosfären precis. Men om människor läser, reflekterar och kommenterar blir jag glad (i alla fall om de håller med).

Stefan Janssons coverband Second Hand Band Länk till annan webbplats.

Läs krönikor av Stefan Jansson i Curie.

Nyhet 25 april 2017

Teresia Borgman

Ståuppkomikern Anders Sahlman har hittat en unik nisch för sina uppträdanden. Han skämtar om forskning och forskningskommunikation.

Nyhet 20 april 2017