porträtt Patrik Lindenfors

Patrik Lindenfors är docent vid Stockholms universitet och forskar om kulturell evolution. Foto: Privat.

Patrik Lindenfors ny krönikör i Curie

Han skriver om tvärvetenskap, strömlinjeformad forskning och vikten av oberoende universitet. Patrik Lindenfors är docent vid Stockholms universitet och forskar om kulturell evolution. Han ägnar sin lediga tid åt sina barn, musik och läsning och älskar att upptäcka nya kulturer.

Vad forskar du om?
– Jag forskar om kulturell evolution. Det innebär att jag undersöker om förståelsen av den mänskliga historien ökar om man ser kulturell förändring som en evolutionär process.

Hur blev du intresserad av ämnet?
– En kollega, professorn i biologi Magnus Enquist, startade för några år sedan tillsammans med historieprofessorn Arne Jarrick ett centrum för kulturell evolution vid Stockholms universitet. Nu är det många fler ämnen representerade vid centret: arkeologi, lingvistik, matematik, statskunskap, psykologi, antropologi och inte minst matematik. Forskningen förenar flera av mina intressen: evolutionära processer, historia och välinformerad tvärvetenskap.

Vad gör du helst när du är ledig?
– Är med mina barn, lyssnar på musik och läser. Sen älskar jag att upptäcka nya kulturer – jag har precis flyttat hem från Filippinerna där min fru var chef för Rädda Barnens verksamhet.

Vad läste du senast?
– Jag läser just nu Eight Theories of Religion sammansatt av Daniel L. Pals, inför ett projekt om religion.

Vad tänker du skriva om?
– Problemen och möjligheterna med tvärvetenskap, det sorgligen allt mer strömlinjeformade sättet att forska, och vikten av oberoende universitet.

Vilka är dina förväntningar på att skriva i Curie?
– Jag förväntar mig en informerad läsekrets och kritisk granskning av mina påståenden.

Läs krönikor av Patrik Lindenfors i Curie.

Nyhet 20 september 2022

Helena Östlund

Demokratin urholkas eller är obefintlig i många av världens länder. Det gör kunskapen om hur den fungerar och vad som hotar den allt viktigare. Två svenska initiativ fokuserar på j...

Nyhet 14 november 2022

Galileo Galilei hittade bevis för att jorden kretsade kring solen och hamnade för det i husarrest under resten av sitt liv. Nu spelas pjäsen Galileis liv på Dramatens lilla scen.

Krönika 1 februari 2017

Jag har alltid varit fascinerad av kartor. Finns det något mer spännande än en skattkarta? Vem kan motstå att utforska det okända i jakten på en skatt, skriver Martin Rosvall.