Prenumerera på Curies nyhetsbrev

Nyheter, krönikor och debatter om forskarens vardag och aktuella forskningsfrågor. Varje vecka i din inkorg. Ges ut av Vetenskapsrådet.

Martin Rosvall åker längdskidor i fjällvärlden.

Martin Rosvall skriver om utmaningarna och möjligheterna med att forska tvärvetenskapligt. På fritiden ägnar han sig gärna åt längdåkning.

Martin Rosvall ny krönikör i Curie

Han skriver om att forska tvärvetenskapligt och vikten av att ständigt vara i rörelse. Martin Rosvall är docent i fysik och föreståndare för Icelab vid Umeå universitet. På sin lediga tid ägnar han sig gärna åt längdåkning.

Vad forskar du om?
Jag är fysiker i grunden och forskar tvärvetenskapligt på samspelet mellan information, kommunikation och organisation i levande system. Oavsett om det handlar om värdepappershandel, smittspridning eller biologisk diversitet är den centrala frågeställningen densamma: Hur påverkar mönstret av hur saker samverkar deras funktion tillsammans?

För att kartlägga informationsflöden i stora nätverk utvecklar vi nya matematiska modeller och algoritmer. Med hjälp av dessa kopplar vi samman organisation och funktion i allt från idéflödet mellan forskare och variationer i spridningsmönstret vid influensautbrott till myllret av transaktioner mellan världens banker och klimatdrivna förändringar av arters förekomst och utbredning.

Jag drömmer om kartverktyg som gör det lika lätt att utforska informationsrymden som vi idag navigerar i vår geografiska värld med till exempel Google Maps. Samtidigt brinner jag för samarbeten över ämnesgränser och har varit med och byggt upp verksamheten i Integrated Science Lab, Icelab, en tvärvetenskaplig och kreativ miljö vid Umeå universitet med målet att föra samman forskare från olika discipliner och ge liv åt nya idéer.

Hur blev du intresserad av ämnet?
Jag har alltid varit svag för det vackra i enkla modeller av tillsynes komplexa fenomen. Fysik handlar om just sådana modeller, men jag är ännu mer fascinerad av fenomen utanför den traditionella fysiken. Att inta ett informationsteoretiskt perspektiv har därför blivit mitt sätt att ta mig an levande system utan att drunkna i deras färgsprakande detaljrikedom och komplexitet.

Vad gör du helst när du är ledig?
Förra vintern var jag föräldraledig med min dotter. Det var en fantastisk tid och en omstart för nyfikenheten inför allt. Sedan jobbar jag med att hantera mitt längdåkningsmissbruk. Ingen dos är hög nog.

Vad läste du senast?
Just nu läser jag Gutenberggalaxens nova av Nina Burton.

Vad tänker du skriva om?
Jag tänker skriva om utmaningarna och möjligheterna med att forska tvärvetenskapligt, om vikten av att ständigt vara i rörelse, mentalt, geografiskt och fysiskt, och antagligen dra någon parallell mellan forskning och tävlingsidrott.

Vilka är dina förväntningar på att skriva i Curie?
Jag ser det som en övning i att omvandla dunkla tankar till klara idéer som förhoppningsvis är värda att dela med andra.

Läs krönikor av Martin Rosvall i Curie.

Nyhet 20 mars 2023

Helena Östlund

Forskarnas tvärvetenskapliga samtal startade under kaffepauserna. Filosofen Julia Mosquera och psykologen Kirsti Jylhä bestämde sig för att forska tillsammans om människors känslor...

Krönika 9 maj 2022

Hur kan vi bäst balansera vetenskaplig inspiration med respekt för forskningsmiljön och de akademiska traditionerna, undrar Rebecka Göransdotter.

Nyhet 4 april 2022