Malin Sandström.

Malin Sandström arbetar med vetenskapskommunikation, projektledning och administration inom neuroinformatik.

Malin Sandström ny krönikör i Curie

Hon skriver om beräkningsbiologi, dataexplosionen och att göra övergången från forskare till akademins yttre kretsar. Till vardags arbetar Malin Sandström med neuroinformatik för den internationella organisationen INCF. På sin lediga tid gillar hon att sy, sjunga och att experimentera i köket.

Vad arbetar du med?
Nu jobbar jag med vetenskapskommunikation, projektledning och administration inom neuroinformatik, det relativt nya fält som uppstått ur behovet att hantera neurovetenskapliga datamängder och verktyg, på sekretariatet för den internationella organisationen INCF (International Neuroinformatics Coordinating Facility). Innan dess doktorerade jag i beräkningsneurobiologi , det vill säga datormodellering av hjärnan (på engelska känt som ”computational neuroscience”), och disputerade 2010.

Hur blev du intresserad av ämnet?
Jag började med teknisk fysik, och insåg i slutet av i min utbildning att ekvationer och analys faktiskt kunde användas för att förstå och beskriva biologi. Det var en aha-upplevelse och något av en intellektuell förälskelse. Sedan fick jag chansen att doktorera i modellering av luktsinnet, som är både komplicerat och relativt okänt, i en forskningsgrupp på KTH. Under doktorandtiden började jag blogga och på så vis råkade jag skaffa mig en sidokarriär som vetenskapsskribent och få anslag för att skriva en bok om molekylär gastronomi, Matmolekyler, ihop med matskribenten Lisa Förare Winbladh. Sedan kom jag i kontakt med INCF, som behövde en kommunikatör med neurovetenskaplig forskningsbakgrund, och de gjorde så mycket intressant att jag började jobba där istället för att fortsätta forska efter doktorsexamen.

Vad gör du helst när du är ledig?
När jag inte umgås med min familj: Skriver, läser, sjunger, syr och stickar, programmerar, experimenterar i köket… jag har alldeles för många fritidsintressen i förhållande till min minimala fritid.

Vad läste du senast?
En kritisk artikel i Financial Times, om våra förhoppningar på ”Big Data”, av ekonomen Tim Harford.

Vad tänker du skriva om?
Beräkningsbiologi och neuroinformatik förstås, men också mer allmänt om forskningens och vetenskapens villkor och hur de påverkas av att möta dataexplosionen, modern teknik och ”open science”-rörelsen. Vetenskapskommunikation. Att göra övergången från forskare till akademins yttre kretsar. Och säkert mycket annat. Kanske kryddar jag det hela med lite molekylär gastronomi.

Vilka är dina förväntningar på att skriva i Curie?
Att det ska bli roligt! Jag ser fram att skriva mer regelbundet igen, och att få diskutera vetenskap med en blandad krets akademiker.

Läs krönikor av Malin Sandström i Curie.

Debatt 12 mars 2024