Prenumerera på Curies nyhetsbrev

Nyheter, krönikor och debatter om forskarens vardag och aktuella forskningsfrågor. Varje vecka i din inkorg. Ges ut av Vetenskapsrådet.

Lisa Hellman sitter i ett fönster och läser en bok.

Foto: Sandra Rekanovic

Lisa Hellman ny krönikör i Curie

Hon skriver om hur man kan använda erfarenheter från historia, litteratur och utlandet för att försöka tänka nytt. Lisa Hellman forskar vid Lunds universitet om globalhistoria under tiden 1600-1800 och är också knuten till Swedish Collegium for Advanced Studies i Uppsala. På sin fritid ägnar hon sig helst åt skönlitteratur och dykning.

Vad forskar du om?
Jag forskar om globalhistoria under tiden 1600–1800; speciellt intresserad är jag av frågor om makt och genus i vardagliga situationer, men i ett globalt perspektiv. Just nu skriver jag på en bok om krigsfångar i gränslandet mellan Ryssland, Kina, och de centralasiatiska staterna under 1700-talet.

Hur blev du intresserad av ämnet?
Mitt historieintresse hade jag redan som barn: den första bok jag läste var om mumier. Jag utvecklade sedan ett stort intresse för främmande språk, och olika kulturer. När jag insåg att globalhistoria var ett sätt att kombinera dessa intressen var jag helt såld.

Vad gör du helst när du är ledig?
När jag är ledig vill jag helst läsa skönlitteratur och dyka, men i brist på siktdjup och torrdräkt i Sverige blir det oftare skönlitteratur och skog.

Vad läste du senast?
Senast läste jag den lysande och elaka Excellent women av Margaret Pym.

Vad tänker du skriva om?
Jag är intresserad av absurda förhållanden inom akademin, och hur man kan använda erfarenheter från historia, litteratur, respektive utlandet för att försöka tänka nytt.

Vilka är dina förväntningar på att skriva i Curie?
Genom att skriva i Curie hoppas jag lätta på bördan för mina kollegor, som annars får utstå mina utläggningar över lunch, och istället hitta en frivillig publik. Om någon därmed kan inspireras till en ny utläggning till sina kollegor, då ser jag dagen som vunnen.

Läs krönikor av Lisa Hellman i Curie.