Assi Suer tittar på stjärnhimlen i teleskop.

Assi Süer studerar till rymdingenjör på Luleå tekniska universitet. I sommar arbetar hon som guide på Slottsskogsobservatoriet i Göteborg. Foto: Helena Östlund

Hon vill upptäcka liv i rymden

Assi Süer hoppas få vara med om att upptäcka liv i rymden eller en ny himlakropp. Ända sedan hon var 13 år har hon varit fascinerad av rymden och hennes astronomiblogg läses av många.

Assi Süer visar mig runt på Slottsskogsobservatoriet i Göteborg där hon arbetar som guide. Här brukar hon berätta för skolklasser och besökare om solsystemet, om stjärnor och galaxer – allt detta som har fascinerat henne ända sedan tidiga tonåren.

Hon trycker på en knapp så att taket öppnas och ställer in teleskopen. Av alla himlakroppar i solsystemet är Assi mest fascinerad av Saturnus måne Enceladus, vars yta är täckt av tjock is men som har gejsrar som sprutar ut is och vattenånga.

Studerar till rymdingenjör

Assi Süer studerar annars till rymdingenjör på Luleå tekniska universitet men när intervjun görs är hon hemma i Göteborg. Hon har precis kommit hem från ett efterlängtat studiebesök hos ESTEC, den europeiska rymdorganisationen ESA:s tekniska center i Holland.

— Det var en stark upplevelse, fantastiskt att få se så många människor som arbetar med rymden på en och samma plats!

Studenterna fick bland annat se en nybyggd satellit som ännu inte tagits i drift.

Assi Süer läser en inriktning mot rymdfarkoster och instrumentering. Hon hoppas att någon gång få vara med om att bygga en satellit eller en sond som hittar liv i universum eller upptäcker en ny himlakropp. Hennes mål är att arbeta på ESA.

— Nasa är visserligen coolt, men vi i Europa måste också bli stora inom rymdbranschen och jag vill bli en av dem som bidrar till det.

Blev fascinerad av astronomi

Det var under en NO-lektion i sjuan som Assi Süer blev fascinerad av astronomi. Hennes lärare berättade om rymden och visade bilder, bland annat det välkända fotot av astronauten Buzz Aldrin där han står på månen intill en vajande amerikansk flagga.

Läraren hade precis berättat att det inte blåser på månen och Assi frågade hur det då kunde komma sig att flaggan inte slokade. Han kunde inte svara och då väcktes hennes intresse.

— Jag har alltid velat lösa gåtor och söka svar på svåra frågor.

Hon gick till biblioteket och lånade allt hon kom över om astronomi och övertalade sin mamma att få köpa ett teleskop för 700 kronor på Hobbex. Med det stod hon på balkongen och tittade ut i rymden.

Vill uppmuntra andra

Assi Süer har kurdiska rötter och är född i den turkiska byn Celep, men hennes föräldrar flydde till Sverige i början av 90-talet när Assi var fyra år. Assis mamma har alltid stöttat henne i att ägna sig åt det hon vill, hon brukar säga ”vill du bli något, så kämpa”.

Nu vill Assi Süer uppmuntra andra unga att våga satsa på sina drömmar. Hon startade 2008 en blogg där hon berättar om fenomen i rymden och nyheter inom rymdforskningen och med den vill hon särskilt nå unga invandrartjejer.

— Jag vill uppmuntra dem att studera istället för att gifta sig i tidig ålder. Jag hoppas att de ska tänka ”om en tjej från en liten by i Turkiet kan göra det här, så kan jag också”.

Under astronomiåret 2009 genomförde hon också ett projekt på två skolor där hon själv gått, då hon undervisade högstadieelever om rymden och ordnade en tipstävling.

— Jag vill visa att vetenskap är roligt. Det är det bästa som finns, det gör att vi får se världen på ett annorlunda sätt, med andra ögon.

Fotnot: Den amerikanska flaggan på fotot med Buzz Aldrin hålls troligen uppe med en stråltråd.

Krönika 24 oktober 2023