Prenumerera på Curies nyhetsbrev

Nyheter, krönikor och debatter om forskarens vardag och aktuella forskningsfrågor. Varje vecka i din inkorg. Ges ut av Vetenskapsrådet.

Logotyp Curie - samtal om forskningens villkor
Malin Linder på sin arbetsplats.med sladdar och en svart maskin i bakgrunden.

Malin Linder Nording är docent i analytisk kemi och forskar om sjukdomen hyperemesis gravidarum (HG) som drabbar 1 procent av alla gravida.

NYHET

Curiepodden: ”Jag behöver aldrig tvivla på nyttan av min forskning”

Forskare har mycket att vinna på att involvera patienter i hela forskningsprocessen – från formuleringen av hypoteser till publiceringen av resultat. Det menar Malin Linder Nording som forskar om en sjukdom som kan drabba gravida och innebära extremt illamående och mycket svåra kräkningar under dygnets alla timmar.

Lyssna på det här avsnittet: ”Jag behöver aldrig tvivla på nyttan av min forskning (Curiepodden på Soundcloud) Länk till annan webbplats.

Malin Linder Nording är docent i analytisk kemi vid Umeå universitet och forskar om sjukdomen hyperemesis gravidarum (HG) som drabbar ca 1 procent av alla gravida. I det här avsnittet av Curiepodden berättar hon om patientnära forskning och hur den har påverkat upplägget av hennes forskningsstudier. Malin Linder Nording beskriver också hur det är att forska om en sjukdom som hon själv har haft.

Transkribering av poddavsnittet ”Jag behöver aldrig tvivla på nyttan av min forskning (Curiepodden på Soundcloud).

Du kanske också vill läsa

Nyhet 9 september 2024

Redaktionen

Han skriver om humanioras plats i forskningslandskapet och i samhället i stort. Erik Isberg är vetenskapshistoriker och forskar vid KTH om miljövetenskapernas historia. På sin frit...

Debatt 22 maj 2024

Emil Görnerup, Svenskt Näringsliv

Ökade krav på akademin innebär inte en demokratisk nedmontering. Det behövs nya tekniska lösningar inom AI, energi och klimatomställning – liksom satsningar på spetsforskning inom ...

Debatt 24 april 2024

Pär Ågerfalk, Uppsala universitet

Debatten om kompetensbrist och relevant utbildning för framtiden väcker en central fråga: Hur kan vi effektivt integrera STEM och samhällsvetenskap för att möta framtidens utmaning...