Prenumerera på Curies nyhetsbrev

Nyheter, krönikor och debatter om forskarens vardag och aktuella forskningsfrågor. Varje vecka i din inkorg. Ges ut av Vetenskapsrådet.

Björn Olsen.

Björn Olsen forskar om infektionssjukdomar som ursprungligen kommer från djur. Foto: Privat

Björn Olsen ny krönikör i Curie

Han skriver om forskningens villkor och om förmågan att se det oväntade. Björn Olsen forskar om infektionssjukdomar som ursprungligen kommer från djur och är professor vid Uppsala universitet. Fritiden ägnar han åt fåglar, familjen och läsning.

Vad forskar du om?
Jag forskar om zoonotiska sjukdomar, det vill säga infektionssjukdomar som ursprungligen kommer från djur och via en serie händelser tar sig över till människan. Alla pandemier har orsakats eller orsakas av zoonotiska sjukdomar som influensa, pest och kolera.

Hur blev du intresserad av ämnet?
Det är så otroligt dynamiska förlopp. Egentligen är det en kombination av mitt ekologiska intresse i allmänhet och mitt fågelintresse i synnerhet som blandas ihop med min profession som infektionsläkare. Jag har skapat min egen specialitet som jag vanvördigt kallar ”medicinsk ornitologi”. Ett ämne som ingen trodde skulle ha någon som helst betydelse för folkhälsan men som i samband med influensautbrotten plötsligt hamnade högt upp på agendan. Dessutom får jag ju skåda fågel på arbetstid…

Vad gör du helst när du är ledig?
Fåglar, läser, fåglar, läser, fåglar, läser… Kockongar med min fru och mina vuxna barn.

Vad läste du senast?
Läste om James Joyce Odysseus. Vilken skärpa, vilket djup, vilken höjd. Varför har inte jag skrivit något sådant?

Vad tänker du skriva om?
Om att det inte finns någon gudomlig rättvisa i forskningen, bara hårt arbete, en sabla massa flyt och om man har tur förmågan att se det oväntade. ”Skjut med hagelbössa så ramlar alltid något ner”.

Vilka är dina förväntningar på att skriva i Curie?
Inte mer än att läsarna skall få något att skratta åt. Och det är ju inte så lite. Reflektera över är så pretentiöst.

Läs krönikor av Björn Olsen i Curie.