Lila blommor som växer på sten

Matematikern Manya Sundström skriver dikter till fysikern Mattias Marklunds bilder: In sorrow's wake I sit here beside the sea and wait for morning. Let luscious blooms bewilder, I was not just built for snow (läs hela dikten nedan). Foto: Mattias Marklund

Konstnärligt möte mellan fysiker och matematiker

Konstnärligt skapande kan stimulera en forskares kreativitet – eller ge ett välkommet avbrott i arbetet. Matematikern Manya Sundströms poesi till fysikern Mattias Marklunds foton har publicerats i en ansedd matematiktidskrift och även ställts ut på galleri.

De två forskarnas konstnärliga samarbete började lite av en slump. Fysikern Mattias Marklund brukade lägga ut foton på sitt Facebook-konto och plötsligt upptäckte han att vännen och matematikern Manya Sundström hade lagt in en av sina dikter intill.

Porträtt av Manya Sundström

Manya Sundström. Foto: Mattias Pettersson

– Det var något särskilt med hans bilder som jag gillade väldigt mycket, säger Manya Sundström.

Ett av deras gemensamma verk har nu publicerats i den ansedda tidskriften The Mathematical Intelligencer. Dikten har titeln Dedekind-like, vilket anspelar på den tyske 1800-talsmatematikern Richard Dedekind som forskade om aritmetikens grunder.

– De flesta av mina dikter är kärleksdikter, men ibland blir det någon som har metaforer till matematik och det var en av dem jag skickade in. Det är roligt, för tidskriften har hög nivå och det är svårt att komma in där.

Dikt och bild matchar varann

Manya Sundström har skrivit dikter under många år och beskriver det som ett flöde, en omedveten process som blev extra intensiv efter en period då hon var allvarligt sjuk.

– Om du ger mig ett papper och säger ett ord så kommer det en dikt. De senaste åren har jag börjat med att skriva till en bild, det är roligare att arbeta tillsammans med någon.

Hon kommer från USA, är utbildad vid Berkley, och skriver helst på engelska även om hon pratar svenska efter många år i Umeå.

Manya Sundström tycker att Mattias Marklunds bilder och hennes dikter matchar varann, de har samma ton. Där finns lite sorg, men också hopp och något positivt. Hon ser en stark koppling mellan matematik och poesi, något som många har vittnat om.

– Matematikern Sonja Kovalevsky skrev ”det är omöjligt att vara en matematiker utan att vara en poet i själen”. Det handlar om sättet att förklara världen. Poesi beskriver inte bara den bild du ser framför dig, utan tolkar den på ett sätt som gör att alla kan förstå vad du pratar om. Där finns något som är likt matematik.

”Den bästa dagen i mitt liv”

Hon kan inte svara på om hon blir mer kreativ i sin forskning genom att skriva poesi, sådant är svårt att mäta.

– Jag kan inte säga om det ena påverkar det andra. Jag känner mig väldigt levande i mina ”dubbla hus”, jag sover inte där uppe men kanske det påverkar allt jag gör. Forskningen, livet och det artistiska balanserar bra. Jag kan inte ha det ena utan det andra.

Manya Sundströms forskningsintresse är matematikens estetik. Hon har sin hemvist vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik vid Umeå universitet, men just nu är hon anställd på Curiosum Science Center – Umeås nya vetenskapliga besöksmål för barn och unga. Såsom före detta matematiklärare är hennes mission att intressera barn för matematik.

– Här får jag i praktisk verksamhet göra det som jag forskar om. Jag besökte en skola förra veckan och vi gjorde origami av geometriska former och en pojke sa ”det här var den bästa dagen i mitt liv”.

Fysiker och fotograf

Porträtt av Mattias Marklund

Mattias Marklund. Foto: Johan Wingborg

Mattias Marklund, som står för fotot i duons konstnärliga samarbete, är professor vid institutionen för fysik vid Göteborgs universitet. Han har precis tillträtt som huvudsekreterare för naturvetenskap och teknikvetenskap vid Vetenskapsrådet.

Han har länge haft foto som hobby, de senaste sex-sju åren mer seriöst och med större medvetenhet om det tekniska.

– Jag är ute så fort jag får chansen, kameran är lite av en ursäkt för att komma ut. Jag bor på västkusten och här finns mycket som är fotogeniskt: öppna ytor vid havet, intressanta naturformationer, vädret med sina moln och stormfronter och vattnets rörelser.

Han forskar om extremt laserljus, de mest kraftfulla laserpulserna i världen, och om hur de kan användas inom fysiken. Han tycker att den kreativitet han har i jobbet är ganska lik den han utövar som fotograf.

– Det är samma mönster, att man vill lära sig något nytt och förstå saker på ett annorlunda sätt. Fotot och forskningen är viktiga för varandras existens, men det är inte direkt så att de påverkar varandra. Snarare att fotograferingen bryter av och gör att jag kommer tillbaka till min verksamhet med nya ögon och fräsch tanke. Avbrottet gör att kreativiteten hålls vid liv.

Han tycker sig se bland kolleger att många forskare har en kreativ hobby, även om det inte behöver handla om just konstnärligt skapande.

– Om det är något ställe där det finns kreativa människor så är det på ett universitet.

Uppmärksammad utställning

Manyas och Mattias utställning Seaspit på Frigalleri på Kulturhuset Klossen i Umeå blev mycket uppmärksammad. Den kom till ganska spontant efter att de upptäckt att de hade fått ihop många bilder med dikter till.

– Vi började fundera på om vi kunde göra något av det och sedan visade det sig att det fanns plats på galleriet efter bara någon månad. Vi fick mycket positiv respons trots att det var under pandemin. Många blev intresserade av den här typen av samarbete.

De fortsätter att publicera foton och bilder utan krav på varann, men funderar på att kanske göra en bok. Och kanske en ny utställning så småningom.

– Vi fortsätter att lägga ut, vi verkar bara köra på, konstaterar Mattias Marklund.

The Mathematical Intelligencer: Dedekind-like Länk till annan webbplats.
En av Manya Sundströms dikter, publicerad i Dagens Nyheter Länk till annan webbplats.
Mattias Marklunds foton på Instagram Länk till annan webbplats.

Manyas dikt

In sorrow’s wake I sit here beside the sea and wait for morning. Let luscious blooms bewilder, I was not just built for snow. I am here through the thaw and gentle morning rising, like you did once, from the warmth of the bed. I am here, not as you once found me, open, but here still, just as true and just as broken. And I will wait until the light of evening turns into the light of morning and I dust off my jacket and turn for home. What home? she asked. The one with you in it, I replied.

Krönika 24 oktober 2023