Karin Valegård smider.

Karin Valegård designar smycken inspirerade av Nobelprisen. Här arbetar hon med årets Nobelpris i medicin (epohormonet). Runt halsen har hon årets fysikpris (exoplaneten runt sin solliknande stjärna). I bakgrunden syns proteinstrukturer och ett ytterligare nobelsmycke. Foto: Mark Harris.

Hon skapar smycken med inspiration från vetenskap

Karin Valegård lämnade en lång karriär som forskare för att satsa på smyckesdesign. Idag utformar hon smycken med inspiration från de proteinstrukturer som hon studerade i sin forskning

Karin Valegård hade forskat vid Uppsala universitet och Sveriges lantbruksuniversitet i 25 år när hon bestämde sig för att lämna forskningen och istället satsa på smyckesdesign. Sedan två år tillbaka driver hon företaget Valegård Design AB.

Även om arbetet som smyckesdesigner skiljer sig rejält från forskningen har hon ändå stor nytta av sin forskarbakgrund. Som forskare arbetade hon med proteinkristallografi, vilket innebar att hon bestämde proteiners tredimensionella struktur.

Idag utformar hon smycken med inspiration från just sådana proteinstrukturer, men även andra småmolekyler och DNA. Det kan vara allt från insulin och dammkvalsterallergen till småmolekyler som koffein och safranal.

– Jag tycker att strukturer kan vara väldigt vackra. Det är roligt att visa hur ett protein fungerar och koppla det till strukturen. Jag har kunskap om proteinernas struktur och det uppskattas av de kunder som är forskare.

Uppdrag av Nobelmuseet

Sedan 2015 har hon haft i uppdrag av Nobelmuseet i Stockholm att göra smycken inspirerade av Nobelprisen i kemi, fysik och medicin.

– Det var jätteroligt att göra smycket till årets fysikpris som föreställer exoplaneten runt sin solliknande stjärna.

Hon designar både smycken på eget initiativ och på beställning. Men hon är noggrann med vilka uppdrag hon åtar sig.

– Det får inte vara för stora proteiner, de blir klumpiga och då avstår jag hellre. Det ska vara vackert.

Protein som halssmycke i disputationspresent

Karin Valegård har alltid tyckt om att arbeta med händerna och började med silversmide som hobby. När en doktorand disputerade år 2008 formade Karin hennes protein till ett halssmycke som gåva.

Så småningom började hon upptäcka att det fanns ett bredare intresse för hennes smycken och startade år 2013 en enskild firma parallellt med forskningen.

– Det var helt annorlunda än allt jag hållit på med tidigare. Det handlar ju också mycket om sådana saker som att sköta marknadsföring, ekonomi och bokföring. När det var kristallografins år 2014 hade jag flera utställningar och jag tyckte att det var kul att visa upp olika slags proteinformer i silvertråd.

Satsade på smycken istället för att pendla

Några år senare blev det turbulent på institutionen och Karin Valegård var en av flera som slutade. Hon hade en annan tjänst på gång men det skulle bli långt att pendla.

– Någon frågade om jag inte skulle satsa på smyckena istället för att pendla. Då tänkte jag att jag kan i alla fall försöka, säger Karin Valegård.

Hon ombildade den enskilda firman till aktiebolag. Företaget driver hon hemifrån.

– Jag är ganska strukturerad och börjar varje morgon med simning för att därefter äta frukost. Sedan är det dags att ta itu med ekonomi, bokföring och tillverkning av nya smycken.

Designar och tillverkar alla smycken själv

Hon designar och tillverkar alla smycken själv, sitter framför datorn med proteinstrukturen på skärmen och formar sedan proteinets tredimensionella veckning i silvertråd. Smyckena löder hon i köket.

– Jag vill inte leja bort arbetet utan smyckena ska vara handgjorda och det är jag själv som ska göra dem. Varje smycke ska vara ett unikt hantverk.

Smyckena säljs både via den egna webbutiken och via olika musei- och designbutiker och gallerier. Karin Valegård deltar också i ett företagsnätverk i Uppsala som träffas en gång i veckan. Inför jul har det varit många julmarknader på gång.

– Det finns ett intresse för molekyler, det är en bra disputationspresent.

Aldrig ledig

Friheten är det hon uppskattar mest med arbetet. Men som nystartad företagare finns också utmaningar.

– Man kan inte vara ledig utan måste vara på hugget hela tiden. Jag funderar ständigt kring vilka molekyler jag ska tillverka och vilka kunder som kan vara intresserade.

På sikt ser hon en potentiell marknad för sina smycken även utanför Sverige. Hennes smycke i form av DNA-helixen säljs till exempel redan via American Swedish Institute i Minneapolis. Från den 10 december kommer årets Nobelsmycken att finnas i butiken på Nobelmuseet.

– Det ska bli roligt att se hur årets smycken mottas. Ett år fick jag ett mejl från en av nobelpristagarna som gratulerade mig till designen. Han beställde flera smycken för att ge bort som present. Det är väldigt speciellt att få direktkontakt på det viset.

Artikelserie: Doktor – och sen då?

Hur väcktes deras nyfikenhet för forskning? Vad fick dem att lämna akademin? Vilken glädje har de haft av sin forskarutbildning?
Möt människorna som disputerat och sedan gjort karriär utanför akademin.

Läs alla artiklar i Curies artikelserie Doktor – och sen då?

Nyhet 29 januari 2024