Gustav Holmberg ny bloggare i Curie

2014-05-27

​Han bloggar om vetenskapshistoria och hur forskning bedrivs och kommuniceras idag. Gustav Holmberg forskar vid Lunds universitet om astronomins historia under 1800- och 1900-talen. När mörkret faller observerar han gärna natthimlen med sitt teleskop.

Vad forskar du om?
Mitt område är modern vetenskapshistoria, speciellt astronomins historia under 1800- och 1900-talen. För närvarande arbetar jag med två projekt. I det ena utforskar jag, tillsammans med Johan Kärnfelt vid Göteborgs universitet, amatörastronomins 1900-talshistoria. Vi studerar hur amatörastronomer kommunicerat, byggt teleskop och observerat himlen. Amatörastronomins historia visar hur amatörastronomi kan vara såväl en hobby som ett sätt för allmänheten att bidra till fackastronomins kunskapsproduktion. I det andra projektet, knutet till programmet Science and Modernization in Sweden vid KVA, undersöker jag standardiseringsprocesser under 1800- och 1900-talen med koppling till astronomi, bland annat tidsstandardisering.

Hur blev du intresserad av ämnet?
Jag har varit intresserad av astronomi och historia sedan barnsben, idé- och lärdomshistoria blev ett sätt att kombinera intressena.

Vad gör du helst när du är ledig?
Är med familjen, läser, observerar natthimlen med mina teleskop.

Vad läste du senast?
Senaste bra boken jag läste var Extreme metaphors, en samling intervjuer med J.G. Ballard.

Vad tänker du blogga om?
Vetenskapshistoria, förstås, men jag är även intresserad av att kommentera hur forskning bedrivs, organiseras och kommuniceras idag.

Vilka är dina förväntningar på att blogga i Curie?
Det ska bli spännande!