Logotyp Curie - samtal om forskningens villkor
Joanna Giota.

Joanna Giota forskar om motivation vid Göteborgs universitet. Foto: Privat

NYHET

Joanna Giota ny krönikör i Curie

Hon skriver om elevers lust och motivation att lära i skolan. Joanna Giota är docent i pedagogik och motivationsforskare vid Göteborgs universitet. På sin lediga tid lyssnar hon på musik och diskuterar med musikvänner över hela världen.

Vad forskar du om?
Jag är docent i pedagogik och motivationsforskare vid Göteborgs universitet.

Hur blev du intresserad av ämnet?
Jag blev intresserad av elevernas egna mål med att gå i skolan redan 1989. Tidigare forskning tog fasta på elevernas svagheter utan att i någon större utsträckning problematisera undervisningens innehåll och arbetssätt samt vad som är syftet med skolan.

Vad gör du helst när du är ledig?
På min lediga tid lyssnar jag på och diskuterar musik med musikvänner över hela världen.

Vad läste du senast?
Jag läste Pasi Sahlbergs bok Lärdomar från den finska skolan tillsammans med Tomas Kroksmarks bok De stora frågorna om skolan. De är båda debattböcker om framtidens skola.

Vad tänker du skriva om?
Jag kommer att skriva om elevers lust och motivation att lära i skolan samt faktorer som främjar deras lärande och självuppfattning, skolprestationer och välmående över tid.

Vilka är dina förväntningar på att skriva i Curie?
Jag hoppas kunna skapa en debatt om hur man kan åstadkomma en bra skola för alla elever; en som bygger på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Läs krönikor av Joanna Giota i Curie.

Du kanske också vill läsa

Krönika 27 februari 2024

Finns det ett annat sätt att använda våra digitala hjälpmedel som skulle föra människor närmare varandra? Annie Lindmark skriver om metaverse – framtidens internet.

Nyhet 14 februari 2024

Redaktionen

Hon skriver om forskares möjligheter att ta fram och förmedla ny kunskap, och om lärosätenas existensberättigande i en föränderlig värld. Åsa Mackenzie är professor i molekylär fys...

Krönika 13 november 2023

Är det ens möjligt att eliminera vissa åsikter, och kan provocerande idéer hänga samman med värdefulla egenskaper? Julia Aspernäs skriver om politisk psykologi.