Thomas Frisell ny bloggare i Curie

2013-05-21

Thomas Frisell älskar statistik och samhällsfrågor och bloggar gärna om konflikter i mötet mellan forskarvärlden och samhället. Till vardags forskar han om genetisk epidemiologi vid Karolinska institutet.

Vad forskar du om?
Jag är genetisk epidemiolog som nyligen bytt ämne från våldsbrottslighet till ledgångsreumatism.

Hur blev du intresserad av ämnet?
Oj, det är en krokig bana! Jag har alltid varit fascinerad av genetik och bioteknik. Därför läste jag till civilingenjör i molekylär bioteknik och drömde om transhumanism – att genom bioteknik förbättra den mänskliga maskinen. På vägen insåg jag att jag älskar statistik och samhällsfrågor, hoppade på ett examensprojekt i beteendegenetik som snart gled över i ren psykiatrisk epidemiologi, och blev en artikel om den ökade psykiska ohälsan hos homosexuella individer. Det ledde i sin tur vidare till ett doktorandprojekt om våldsbrottslighet och ärftlighet, finansierat av Kriminalvården. När jag doktorerat kände jag att det var dags att studera något sexigare, och bytte till ledgångsreumatism.

Om man likt mig gillar intersektionen av matematik, naturvetenskap och samhällsfrågor så finns det inget bättre än epidemiologi.

Vad gör du helst när du är ledig?
Jag är en foodie som äter och dricker gott, gärna på lyxrestaurang. Sen en hel del träning för att återställa jämvikten.

Vad läste du senast?
Underbart surrealistiska Haruki Murakamis ”Fågeln som vrider upp världen”. Om man inte räknar vetenskapliga texter och dagstidningar, förstås.

Vad tänker du blogga om?
Tänker försöka skriva om konflikter i mötet mellan forskningsvärlden och samhället. Forskning i media. Forskningsetik, forskningstabun, och om det finns kunskap vi människor inte vill ha.

Vilka är dina förväntningar på att blogga i Curie?
Kanske kan jag få någon att tänka om vad gäller någon etablerad sanning eller byta ståndpunkt i något förment etiskt dilemma?

Text: Peter Tillhammar