Martin Berg forskar om sociala plattformar som Facebook.

Facebook – en social snabbmatsrestaurang

2012-09-26

Är Facebook ett verktyg för kommunikation eller ett sätt att exploatera människor genom att använda deras personliga information? Inget av perspektiven räcker till, menar Martin Berg. Han är forskaren i sociologi som flyttade forskningen från akademin till en webbyrå för att få nya infallsvinklar.

Många tycker det är svårt att veta hur man ska förhålla sig till och agera på Facebook konstaterar Martin Berg.

­ – De flesta har en väldigt splittrad vänkrets, med allt från gamla kompisar från högstadietiden till personer som man träffade för tjugo minuter sedan. Det blir väldigt svårt att veta hur man ska agera eftersom man inte vet vem som lyssnar, säger han.

Vissa skriver glatt och trevligt för att passa alla medan andra istället drar sig för att dela med sig och väntar på att läsa andras information. Facebook försöker stimulera aktivitet eftersom den personliga informationen är nödvändig för att anpassa annonsering till person. Med avancerade algoritmer, baserade på en mängd information från olika aktiviteter på nätet, väljer Facebook ut och presenterar det som företaget tror är mest intressant för användaren.

– På så sätt skapar Facebook en miljö där du känner dig trygg och det gör att du delar med dig av mer och mer information. Många förstår att personlig information är en handelsvara. Men vad ska man göra om alla andra är på Facebook? Samtidigt är det ett enda företag som arkiverar och bearbetar information som ges från år till år.

Leken försvann

Martin Berg har tidigare studerat andra plattformar som Gowalla och Foursquare. En reflektion är att det man gör i den digitala världen även styr vad som händer i den fysiska världen, bland annat genom att användarna kan kontrollera var någon annan i nätverket befinner sig.  Det finns liknande tendenser även för Facebook-användare.

– När vi kommer till jobbet vet våra kollegor redan vad vi gjort. Man kanske på något sätt måste leva upp till den information som finns online.

Han ser också i ett större perspektiv över åren att användandet av sociala plattformar har gått från lekfull fejk till allvar och autenticitet. På 90-talet kretsade gemenskaper ofta kring ett tema, till exempel hundar. De som träffades dolde sig gärna bakom ett alias. Men på Facebook förutsätts man framträda med sitt eget namn och sina verkliga vänner. Lekfullheten blir då svårare att få till och istället gäller det att bygga en bild av sig själv.

Arbetar på webbyrå

Nu är Martin Berg sedan ett par år tillbaka tjänstledig från sitt arbete på högskolan i Halmstad och arbetar istället på webbyrån Good Old. Redan från början stod det klart för honom att han hade att göra med två olika kulturer.

– På sätt och vis bedriver jag helt vanlig forskning som man också skulle kunna göra på högskolan. Men på högskolan går allt sakta, man vrider och vänder på allt, eftertänksamt och kritiskt. Här går det fort och jag sitter med människor som hänger med i den snabba utvecklingen. Det är en spänning som ger nya intellektuella öppningar.

Tjänsten finansieras till tre fjärdedelar av Riksbankens jubileumsfond och till en fjärdedel av Good Old. Till viss del arbetar han därför också med annat än forskning, till exempel strategiarbeten och utbildningar för kunder. Det blir dessutom en hel del dubbelarbete i forskningen eftersom han måste rapportera resultaten både vetenskapligt och anpassat för näringslivet.

– Jag har fått ställa om mitt arbetssätt och gått ifrån tanken på att allt ska vara färdigtänkt innan man kommunicerar det. Här måste jag arbeta med en helt annan öppenhet och det har jag till exempel gjort genom att blogga.

Enkelt med Facebook

Just nu driver han ett forskningsprojekt där ett 70-tal personer, utvalda genom annonsering i sociala medier, under sju dagar fått skriva dagbok om sitt liv på Facebook. Det resulterade i 190 000 ord som Martin Berg nu håller på att analysera.

– De lyfter fram enkelheten. Det är så enkelt när man inte behöver ringa eller sms:a. Det är ett oerhört rationellt tänk kring vänner. Facebook är det sociala livets snabbmatsrestaurang. Det går snabbt och enkelt men frågan är om det man får är särskilt näringsriktigt.

Men Facebook ställer också till det i relationer. Martin Berg berättar om människor som träffar en gammal vän på stan. Den ena har delat med sig av allt på Facebook medan den andra varit tyst. Det blir då en ojämlik relation.

Med tiden blir Facebook ett arkiv över våra vardagshandlingar och Martin Berg fascineras av önskemålet att hela tiden återupptäcka gårdagen och bläddra i sin historia.

– Vi smeks medhårs på Facebook. Vi bekräftar vår egen världsbild hela tiden och får information från människor vi själva valt ut. Det finns ingen plats för förvåning, att utmana sina egna tankesätt.

Text: Karin Nordin
Foto: Kennet Ruona