Texter av Rebecka Göransdotter
Krönika
4 oktober 2023
Rebecka Göransdotter: Vad vi kan lära oss av de första kvinnorna i akademin
Först 1873 fick kvinnor tillträde till de svenska lärosätena. De kvinnliga pionjärerna påminner oss om villkoren som dagens studenter behöver för att vilja bli kritiskt tänkande och självständiga forskare, skriver Rebecka Göransdotter.
Krönika
20 juni 2022
Rebecka Göransdotter: Varför måste vi ännu driva kvinnofrågan i akademin?
Kvinnor har fortfarande sämre villkor än män i akademin. Varför har vi inte kommit längre, undrar Rebecka Göransdotter.
Krönika
30 maj 2022
Rebecka Göransdotter: Vetenskaplig kunskap som njutbar och skarp läsning
Forskarspråket har blivit allt svårare att förstå. Idag finns ett genuint behov av att forskare, oberoende av disciplin och sammanhang, blir bättre på att skriva, konstaterar Rebecka Göransdotter.
Krönika
9 maj 2022
Rebecka Göransdotter: Konsten att balansera kreativitet och tradition
Hur kan vi bäst balansera vetenskaplig inspiration med respekt för forskningsmiljön och de akademiska traditionerna, undrar Rebecka Göransdotter.
Krönika
19 april 2022
Rebecka Göransdotter: Mitt digitala kollegium under pandemin
När Rebecka Göransdotter började sin forskarutbildning under pandemin spelade Twitter en viktig roll för att göra den akademiska världen mer tillgänglig och begriplig.
Krönika
12 oktober 2021
Rebecka Göransdotter: Vilken framtid skildrar quit lit för oss doktorander?
Avskedstexter från forskare som lämnar akademin får Rebecka Göransdotter att fundera över vad universitetet egentligen är och vilken roll som nydisputerade ska spela där.
Krönika
22 mars 2021
Rebecka Göransdotter: Skoldebatten behöver en glädjedödare
När historiska exempel rycks ur sitt sammanhang i skoldebatten spelar utbildingshistoriker en viktig roll för att nyansera diskussionen, skriver Rebecka Göransdotter.