Texter av Joanna Giota
Krönika
30 april 2014
Joanna Giota: Mer tester och prov eller professionellt kapital?
Efter en tids skrivande om skolan är det dags för mitt sista inlägg i Curie. Återigen vill jag understryka vikten av att aktörer på olika nivåer satsar på lärarnas professionalitet som ett effektivt sätt att ta tillvara elevernas inre motivation i lärandet, skriver Joanna Giota.
Krönika
23 april 2014
Joanna Giota: Evidens kräver metodologisk kompetens och professionellt omdöme
Skolan ska erbjuda alla elever inte bara samma utan också bästa möjliga chans att lära utifrån egna förutsättningar, behov och intressen, skriver Joanna Giota.
Krönika
5 mars 2014
Joanna Giota: Lärarkompetensen avgörande faktor
Vid en hearing om Sveriges PISA-resultat tidigare i år drog pedagogikprofessorn Jan-Eric Gustafsson vid Göteborgs universitet slutsatsen att förändringar i lärartätheten inte kan förklara nedgången i elevernas resultat, skriver Joanna Giota.
Krönika
13 februari 2014
Joanna Giota: Ett pedagogiskt dilemma
Inkludering som organisatorisk princip och målsättning har gällt sedan enhetsskolan infördes i Sverige 1962, skriver Joanna Giota.
Krönika
29 januari 2014
Joanna Giota: Ta lärdom av Finland
Att Sverige har fallit mest i PISA-undersökningens senaste kunskapsmätning av alla länder i OECD är allvarligt, skriver Joanna Giota.
Krönika
13 januari 2014
Joanna Giota: Vem anpassas undervisningen efter?
I den PISA-studie som publicerades i december uppvisar Sverige den sämsta kunskapsutvecklingen av alla länder, skriver Joanna Giota.