Prenumerera på Curies nyhetsbrev

Nyheter, krönikor och debatter om forskarens vardag och aktuella forskningsfrågor. Varje vecka i din inkorg. Ges ut av Vetenskapsrådet.

Logotyp Curie - samtal om forskningens villkor

Krönika

Om varför vi inte (bara) ska sitta för oss själva

Det här är mitt första inlägg på Curie, och jag ska börja med ett erkännande: jag har en passion för transporter, skriver Anna Pernestål Brenden.

Transporter påverkar oss varje dag. Allt vi har runt omkring oss, alla kläder, möbler, mat, hus har transporterats. Vi själva reser, kanske i snitt 1-2 timmar per dag, eller mer? Detta leder till möten, innovation, kreativitet! När vi öppnar dörren ser vi gator, vägar, räls, bilar, bussar, trafikljus. Mycket av det vi ser i dagens transportsystem är skapat med bilar, och framför allt personbilar, som norm.

Samtidigt håller det på att hända något stort nu. Eller, egentligen har det pågått länge, för ända sedan första hälften av 1900-talet har man drömt om och forskat kring hur man kan göra så att bilar kör själva. Men nu, i och med uppkoppling, artificiell intelligens, avancerade sensorer och reglerteknik och en väldig massa annan teknik, börjar det hända. Det är forskning och utvecklingen inom flera olika tekniska vetenskaper, och hur de fungerar tillsammans, som har gjort det här möjligt.

Tänk dig, en bil som hämtar upp dig där du är och kör dig dit du vill när du vill. Du behöver inte bry dig om köer utan kan luta dig tillbaka och ägna dig åt vad du vill. Det här frigör tid för föraren, och gör det möjligt för personer som idag inte har körkort att ”köra”. Det förväntas få en lång rad andra konsekvenser också: färre olyckor, mer trafik, minskat behov av parkeringsplatser, billigare taxiresor.

Jaha. Det var ju kul för transportforskarna att få gräva i det här. Och det är det. Men det är också så att många menar att vi står inför ett paradigmskifte som är av samma omfattning som när häst och vagn byttes mot motordriven bil. Och det är större än något för transportforskarna, för det handlar om att skapa ett nytt samhälle. Det finns fortfarande flera riktningar som det här samhället kan ta – med mer trafik och mer köer, eller med delade resor och ökad tillgänglighet. För att skapa det samhälle vi vill leva i och som vi vill att våra barn ska leva i behövs många olika discipliner och perspektiv. Beteendevetare, samhällsvetare, ingenjörer, och en massa andra discipliner behöver jobba tillsammans.

Åter igen är det ”tillsammans” som skapar magi. Det är därför vi inte (bara) ska sitta för oss själva. Jag tror inte att detta är unikt för transporter, jag tror att samma sak är viktig inom de flesta områden. Självklart behövs forskare som är djupt kunniga inom sitt område, men det behövs också forskning i gränslandet, där discipliner möts och får en chans att samverka och framför allt påverka varandra.

Mer om skribenten

  • Porträttbild Anna Pernestål Brenden.

    Forskare

    Hon skriver om gränslandet mellan forskning och samhället och om hållbara transportsystem. Anna Pernestål Brenden forskar om självkörande fordon och mobilitetstjänster.

Du kanske också vill läsa

Krönika 9 september 2024

Olika forskningsfält har skilda tidsperspektiv. Men tvärvetenskapliga samarbeten kan förändra disciplinernas förståelse av tid, skriver Erik Isberg.

Nyhet 20 mars 2023

Helena Östlund

Forskarnas tvärvetenskapliga samtal startade under kaffepauserna. Filosofen Julia Mosquera och psykologen Kirsti Jylhä bestämde sig för att forska tillsammans om människors känslor...

Krönika 9 maj 2022

Hur kan vi bäst balansera vetenskaplig inspiration med respekt för forskningsmiljön och de akademiska traditionerna, undrar Rebecka Göransdotter.