Logotyp Curie - samtal om forskningens villkor
Montage med porträtt och matteformler på svarta tavlan.

Att välja någon av de mer matematiskt krävande universitetsutbildningarna lockade inte Julia Qiu. Men sen förändrades allt. Foto: Dan Cristian Padure / Unsplash

Krönika

När jag fick en helt ny syn på matematik

Ibland kan ämnet som gav dig kalla kårar under skolåren väcka ditt intresse senare i livet. Julia Qiu skriver om hur hon fick en helt ny syn på matematik när hon började sin masterutbildning i nationalekonomi.

I gymnasiet gick jag en naturvetenskaplig utbildning som även innehöll studier i matematik. När de obligatoriska kurserna i ämnet väl var över, minskade antalet elever på mattelektionerna drastiskt. Många av mina klasskamrater var lättade över att inte längre behöva läsa matematik.

Inte heller universitetsstudier i matematik hade någon större dragningskraft på oss. En kompis bestämde sig för att läsa vidare till läkare med argumentet: ”Bra, då slipper jag all matte.”

Själv valde jag att studera ekonomi på universitetet. Att välja någon av de mer matematiskt krävande utbildningarna lockade mig inte. Skräckhistorier om utbildningar där sistaårsstudenter fortfarande tentade av grundläggande matematikkurser för femte gången lät inte så frestande.

Skräckhistorier om utbildningar där sistaårsstudenter fortfarande tentade av grundläggande matematikkurser ...

Tre år senare, när jag precis hade påbörjat min masterutbildning i nationalekonomi, fann jag mig ironiskt nog kämpa med samma typ av matematik som jag en gång velat undvika. Jag satt och funderade över skillnaden mellan begrepp som ”sluten mängd” och ”slutet hölje” på en topologiföreläsning. ”Vi är så rökta”, sa en klasskamrat medan vi plöjde igenom den svårförståeliga kurslitteraturen. Vår gruppchatt fick snart namnet Kolbitarna.

Mindre än ett år senare hade allt förändrats. Då satt vi paradoxalt nog och undersökte möjligheterna att läsa extra matematik, vissa kurser till och med på doktorandnivå. Även om jag en gång i tiden hade undvikit ämnet, fann jag det nu väldigt intressant och användbart. Under sociala helger med Unga Forskare kunde jag till och med spendera tid med att diskutera olika Youtubers lärorika inslag om matematik, med andra som delade samma intresse.

Även om jag en gång i tiden hade undvikit ämnet, fann jag det nu väldigt intressant och användbart.

Vad var det egentligen som hände under det här året? Så här i efterhand tror jag att det handlade om att jag fick utforska matematikens tillämpningar inom områden jag redan var intresserad av, som optimeringsproblem och spelteori.

Matematiken var inte längre bara krångliga siffror eller trianglar med ospecificerad area, utan ett verktyg som jag kunde använda för att uttrycka mig i den nationalekonomiska världen. Känslan av stolthet när lösningarna till slut föll på plats byggde mitt självförtroende.

Kanske handlar det om att få chansen att betrakta matematiken ur ett nytt och annorlunda perspektiv än i grundskolan. Då kan en oväntad insikt väcka nyfikenheten till liv igen.

Mer om skribenten

  • Porträttbild av Julia Qiu.

    Student i nationalekonomi

    Hon skriver om hur man kan väcka intresset för forskning hos fler unga. Julia Qiu studerar nationalekonomi på masternivå vid Handelshögskolan i Stockholm och är ordförande för Unga Forskare.

Du kanske också vill läsa

Debatt 20 november 2024

Ulrika Wallén, Svenskt Näringsliv

Dagens system för att finansiera högre utbildning har mer än 30 år på nacken. Nu ska resurstilldelningen reformeras och Svenskt Näringsliv har fem förslag till regeringen på hur de...

Debatt 24 april 2024

Pär Ågerfalk, Uppsala universitet

Debatten om kompetensbrist och relevant utbildning för framtiden väcker en central fråga: Hur kan vi effektivt integrera STEM och samhällsvetenskap för att möta framtidens utmaning...

Krönika 9 april 2024

Hoppa över powerpoint och youtube – använd krita istället! Och förse gärna eleverna med papper och penna. Åsa Mackenzie skriver om att undervisa studenter så att kunskapen går in.