Prenumerera på Curies nyhetsbrev

Nyheter, krönikor och debatter om forskarens vardag och aktuella forskningsfrågor. Varje vecka i din inkorg. Ges ut av Vetenskapsrådet.

Låt idéerna flöda

Var kommer egentligen idéer ifrån? Visst händer det att man blir eld och lågor över en idé i en dröm klockan tre på natten, efter två timmars löpning i skogen, eller när fokus för länge sedan lämnat en Powerpoint-presentation. Men drömmen, löpningen och ofokuseringen är för det mesta bara fnöske och syre för den glöd som redan fanns, skriver Martin Rosvall.

Det fantastiska är att idéer är byggstenar i sitt eget språk. För där två eldar blott blir en större eld kan två idéer som möts bli något helt nytt: filter och bubbla blir till filterbubbla för att beskriva en ny värld och vinpressen och myntstampen blir till tryckpressen som skapar en ny värld.

Hur skapar vi de bästa möjligheterna för att rekombinera idéer för kreativ forskning? Själv dras jag till gränslandet mellan forskningsfält där idéer från två eller flera traditioner möts. I Integrated Science Lab, IceLab, vid Umeå universitet försöker vi att katalysera forskarmöten över traditionella ämnesgränser. Först och främst sitter vi matematiker, ekologer och fysiker som är intresserade av matematisk modellering tillsammans, och för att ytterligare stimulera forskarmöten över ämnesgränserna anordnar vi olika tvärvetenskapliga event.

Hur universitetens väggar förenar och skiljer åt insåg jag när vi undersökte hur idéer flödar mellan forskare genom att kartlägga vetenskapens landskap. Vi tillämpade våra metoder för att förenkla och framhäva viktiga strukturer i komplexa nätverk på en karta över hur vi citerar varandra. När jag tittade på kartan slogs jag av likheterna med mitt eget campus vid Umeå universitet.

Ytterligare belägg för den starka växelverkan mellan idéer som flödar inom vetenskapen och universitetens arkitektur såg vi när vi tittade på hur vetenskapens landskap förändras över tid. Ett antal tidskrifter som tidigare bäst grupperades åtskilda i olika vetenskapliga fält, inklusive psykologi, neurologi och molekylärbiologi, hade tillslut så starka citeringsband att de bäst grupperades tillsammans – i neurovetenskap. Även om forskare har studerat nervsystemet under mycket lång tid så var det först efter att institutioner i neurovetenskap blivit vanliga som citeringsmönstret på allvar ändrades och det tvärvetenskapliga forskningsområdet blev ett självständigt vetenskapligt fält.

Det finns med andra ord alltid skäl till att ompröva universitetens arkitektur, eller åtminstone försöka överbrygga dess särskiljande verkan mellan discipliner. I det sistnämnda syftet arrangerar vi varje år IceLab Camp där unga forskare med olika bakgrunder rekombinerar idéer till nya forskningsprojekt. Inspirerade av hur David Bowie med material från sina dagböcker klippte och klistrade fram innovativa låttexter börjar vi med att föra samman begrepp från olika vetenskapliga publikationer. Under resten av veckan vaskar, masserar och destillerar vi fram de bästa idéerna i tvärvetenskapliga grupper och presenterar dem som forskningsansökningar. Vi kör en ny upplaga i mitten av september, så hör av dig om du är intresserad av att vara med.

Med samma mål, att genom möten över gränserna skapa nya idéer och projekt, provade vi i höstas något som vi kallar för tvärvetenskapliga lunchpitchar. Vi lockar med stora smörgåsar och generösa forskare som, istället för att presentera avslutade projekt, på fem minuter pitchar forskningsidéer med stor potential men där de saknar kompetens för att kunna gå vidare. Det blir både roliga och intressanta luncher med mycket diskussioner och jag ser fram emot fortsättningen.

Återigen, hör av dig om du är intresserad av att vara med. Eller dra igång något liknande på hemmaplan. För du vet väl att du bär på ett halvt nobelpris – utmaningen är bara att hitta den andra halvan.

Integrated Science Lab Länk till annan webbplats.

• Porträttbild Martin Rosvall.

Docent i fysik och föreståndare för Icelab

Martin Rosvall skriver om att forska tvärvetenskapligt och vikten av att ständigt vara i rörelse. På sin lediga tid ägnar han sig gärna åt längdåkning.

Debatt 26 februari 2024

Johan Elf, Uppsala universitet

När det administrativa stödet centraliseras får forskare och universitetslärare mindre tid till forskning och utbildning. Universitetsverksamhet som inte utgår från kärnverksamhete...

Krönika 6 december 2023

Tänk om forskning kunde vara mer som ett maratonlopp. Det borde gå att bryta och komma igen, och även misslyckanden borde kunna få ett erkännande, skriver Natalie von der Lehr.