Det finns en stor vilja och förmåga vid lärosätena att aktivt bidra till beredskap och i kriser. Och deras kompetens är efterfrågad. Foto: Edwin Hooper.
debatt
Vi är redo – ge lärosätena en tydlig roll i totalförsvaret
Om kriget kommer eller en ny pandemi bryter ut har landets lärosäten både kompetens och kunskaper för att stötta samhället. Ändå har lärosätena lyst med sin frånvaro i samhällsdebatten. Det är hög tid att börja prata om hur lärosätenas kapacitet kan användas i en hälsokris, skriver 37 företrädare för Hälsokrisnätverket.
De senaste åren har totalförsvaret samt beredskap och hantering av kriser som påverkar vår hälsa varit vanliga teman i den svenska samhällsdebatten. Dessvärre har lärosätena saknats i det samtalet. Är det för att vi saknar relevant kunskap och erfarenhet? Eller har vi varit för dåliga på att erbjuda vår kompetens? Om så är fallet, hur blir vi tydliga och konkreta kring vad vi kan bidra med om en ny pandemi slår till eller om kriget bryter ut?
I Sverige finns det runt 50 universitet och högskolor. Det är ingen överdrift att säga att lärosätena från Malmö i söder till Kiruna i norr har betydande kompetens, resurser och system att stötta samhället före, under och efter en hälsokris eller ett krig.
För att samla lärosätenas kompetens inom området hälsokriser skapade Centrum för hälsokriser på Karolinska institutet ett Hälsokrisnätverk för ett år sedan. I nuläget ingår expertis från 17 lärosäten i nätverket. Syftet är att vara samlade och bättre förberedda vid kommande hälsokriser. Vi vill också kunna erbjuda vår gemensamma kompetens. Det kan handla om att snabbt utveckla kurser eller att ge expertstöd, sekonderingar och personalutlån till exempel till andra myndigheter. Nätverket kan aktiveras när en kris inträffar, men samarbetar även kontinuerligt med att utveckla utbildningar, katalysera interdisciplinär forskning och dela med sig av erfarenheter.
En sak vi kan göra omgående är att hjälpa till att tillgodose deras behov av utbildning och övning.
Vi som verkar på svenska universitet och högskolor behövs i hälsokrisberedskap och totalförsvaret, men vi måste hitta vår roll. Det gör vi genom att samarbeta, vara proaktiva och engagerade redan innan hälsokrisen slagit till.
Läs också i Curie: Vad gör universiteten om kriget kommer?
Det finns idag hundratusentals studenter och yrkesverksamma som skyndsamt bör utbildas i hur man förbereder sig, fattar beslut och arbetar med knappa resurser i hälsokriser. En sak vi kan göra omgående är att hjälpa till att tillgodose deras behov av utbildning och övning.
Dessutom kan vi erbjuda uppdaterad kunskap, baserad på forskning och beprövad erfarenhet, om hur hälso- och sjukvården kan organiseras, ledas och bli uthållig vid långvariga konflikter. Då bidrar vår forskning till långsiktig kunskapsutveckling. Vi kan också ge expertråd, utvärdera och kvalitetssäkra.
Sist men inte minst kan lärosätena tjäna som forum för samhällsdebatt, och kritiskt tänkande – som en pålitlig och oberoende kunskapsspridare och antidot till desinformation.
Däremot saknas ett tydligt mandat för vad vår roll är vid kriser
Men vår roll behöver bli tydlig, och vi måste säkerställa att vi får tid och resurser att komma samman och arbeta med de här frågorna. Vi behöver också integrera vår verksamhet mer med andra myndigheter, regioner, kommuner, näringslivet och civilsamhället, för att skapa samarbetsformer där vår kompetens kan bidra.
För att påbörja en dialog kring lärosätenas roll i kriser arrangerade Centrum för hälsokriser på Karolinska institutet Sveriges första Hälsokrisforum den 27 november 2024. Till forumet bjöds över 100 utvalda företrädare från lärosäten, regioner, Regeringskansliet, myndigheter, professionsföreningar och civilsamhället in. Fokus låg på kriser som påverkar människors hälsa, till exempel hälsoeffekter av extremväder, pandemier, konflikter och krig.
En sak som framkom tydligt var att det finns en stor vilja och förmåga vid lärosätena – och hos enskilda medarbetare – att aktivt bidra till beredskap och i kriser. Dessutom stod det klart att lärosätenas kompetens inom hälsokriser är efterfrågade, inte minst för att bidra till utbildningsbehovet. Däremot saknas ett tydligt mandat för vad vår roll är vid kriser, och vi har i nuläget bristfälliga kontakter med andra myndigheter och regioner.
Vi är en del av den svenska krisberedskapen och av totalförsvaret och detta behöver tydliggöras.
Precis som resten av samhället måste lärosätena rusta upp och säkra kompetens både när det gäller beredskap inför hälsokriser och hantering av hälsokriser. Men det räcker inte med enbart forskning. Erfarenhet av hur samhället fungerar och hur man hanterar de praktiska utmaningarna vid en kris behövs också. Lärosätenas kompetens måste vara relevant, anpassad till situationen och efterfrågad hos beslutsfattare och resten av samhället. Vi är en del av den svenska krisberedskapen och av totalförsvaret och detta behöver tydliggöras.
Inom Hälsokrisnätverket ser vi en stor vilja från våra kollegor att delta i processen att stärka lärosätenas roll vid hälsokriser och bidra till att stötta det omgivande samhället. Men det behövs ett tydligare mandat, bättre samordning och mer resurser. Vi är redo att bidra!
Representanter för Hälsokrisnätverket (se namnlista under faktarutan)
Exempel på initiativ inom hälsokriser och totalförsvar på svenska lärosäten
- Hälsokrisnätverket Länk till annan webbplats.: Samlar interdisciplinär expertis inom hälsokriser vid svenska lärosäten för att gemensamt hitta effektiva vägar att nå ut med stöd till samhället. Koordineras av Centrum för hälsokriser på Karolinska Institutet.
- Centrum för hälsokriser Länk till annan webbplats.: Katalyserar forskningssamarbeten, skapar mötesplatser för tvärvetenskaplig samverkan, stimulerar utvecklingen av nya utbildningar, samlar befintlig och ny expertis och erbjuder sakkunskap och kompetens, samt driver policyutveckling, inom hälsokrisområdet. Har sin bas på Karolinska institutet.
- Campus Totalförsvar Länk till annan webbplats.: Ett samarbete mellan Sveriges lärosäten, som även ska fungera som en mötesplats för akademi, myndigheter, näringsliv och civilsamhälle. Målsättningen är att samla Sveriges lärosäten för att bidra till landets säkerhet. Koordineras av ett kansli på Försvarshögskolan.
- Cybercampus Sverige Länk till annan webbplats.: Bedriver forskning, innovation och utbildning inom cybersäkerhet och cyberförsvar, med målet att förbättra svenskt cyberförsvar och säkerhet. Koordineras av ett kansli på KTH.
- Kunskapscentrum inom katastrofmedicin Länk till annan webbplats.: Sedan 2001 har Socialstyrelsen stöttat utvalda lärosäten, samt Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), i att bygga upp och upprätthålla kunskap och expertis inom olika katastrofmedicinska områden. Målsättningen är att ny kunskap på sikt ska stärka den svenska hälso- och sjukvårdens beredskap.
Representanter för Hälsokrisnätverket:
Jessica Alm, PhD, expertkoordinator laboratorie- och diagnostikberedskap på Centrum för hälsokriser, Karolinska institutet; Filip Arnberg, docent i klinisk psykologi, Uppsala universitet; Per Becker, professor i risk och hållbarhet, Lunds universitet och gästprofessor i ledarskap och ledning, Försvarshögskolan; Sofia Brorsson, med. dr, prefekt, Sophiahemmet Högskola; Eric Carlström, professor, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet; Pär Daléus, lektor, ledarskap och ledning, Försvarshögskolan; Mats Eriksson, professor, Centrum för kriskommunikation, Örebro universitetet; Maja Fjaestad, adjungerad professor, expertkoordinator i samhällspolitik och beredskap på Centrum för hälsokriser, Karolinska institutet; David Gisselsson Nord, vicedekan för beredskap och säkerhet, medicinska fakulteten, Lunds universitet; Hedvig Glans, PhD, specialistläkare i infektionssjukdomar, expertkoordinator utbrottsberedskap och respons på Centrum för hälsokriser, Karolinska institutet; Caroline de Groot, samverkansansvarig, koordinator för Hälsokrisnätverket, Centrum för hälsokriser, Karolinska institutet; Johanna Gustavsson, docent, föreståndare för Centrum för forskning om samhällsrisk, Karlstads universitet; Albert Gyllencreutz Castellheim, docent, lektor, överläkare, Centrum för katastrofmedicin, Göteborgs universitet; Helena Hervius Askling, docent och överläkare infektionssjukdomar expertkoordinator infektionssjukdomar och vaccinberedskap på Centrum för hälsokriser, Karolinska institutet; Mats Isaksson, professor, Göteborgs universitet, tillträdande föreståndare för nätverket Swedish Academic Initiative for Radiation Sciences and Nuclear Technology – SAINT; Carl-Oscar Jonsson, adjungerad biträdande professor, Linköpings universitet; Magnus Karlsson, professor, enhetschef Centrum för civilsamhällesforskning, Marie Cederschiöld högskola; Mats Koraeus, Senior analytiker, Centrum för totalförsvar och samhällets säkerhet, Försvarshögskolan; Aron Larsson, professor, centrumledare Risk and Crisis Research Centre, Mittuniversitetet; Kristina Lennquist Montán, PhD, strategisk utbildningskoordinator på Centrum för hälsokriser, Karolinska institutet; Petter Ljungman, docent och överläkare, expertkoordinator extremväder, klimat och hälsoeffekter på Centrum för hälsokriser, Karolinska institutet; Björn Lund, föreståndare för Svenska nationella seismiska nätet, Uppsala universitet; Lovisa Lundholm, docent, Stockholms universitet, tidigare föreståndare för nätverket Swedish Academic Initiative for Radiation Sciences and Nuclear Technology – SAINT; Faraidoun Moradi, PhD, läkare, Centrum för katastrofmedicin, Göteborgs universitet; Jason Murphy, PhD, lektor, Röda Korsets Högskola; Helena Nordenstedt, docent, läkare, expertkoordinator hälsosystemsresiliens på Centrum för hälsokriser, Karolinska institutet; Karen Oliveira da Costa, lektor i mänskliga rättigheter, Centrum för katastrofmedicin, Göteborgs universitet; Yohan Robinson, docent, överläkare, föreståndare för Centrum för katastrofmedicin, Göteborgs universitet; Christopher L. Rääf, professor, Lunds universitet, föreståndare för nätverket Swedish Academic Initiative for Radiation Sciences and Nuclear Technology – SAINT; Ritva Rosenbäck, PhD, lektor, Högskolan Väst; Johan von Schreeb, professor, kirurg, föreståndare Centrum för hälsokriser, Karolinska institutet; Lisa Strömmer, docent, kirurg, expertkoordinator akutkirurgi på Centrum för hälsokriser, Karolinska institutet; Fabian Taube, docent, adjungerad lektor vid Sahlgrenska Akademin, Göteborgs universitet; Anton Westman, docent, narkosläkare, Umeå universitet; Kavot Zillén, docent, lektor, Stockholms universitet; Anna Zorzet, PhD, strategisk processledare Centrum för hälsokriser, Karolinska institutet; Mattias Öberg, docent, expertkoordinator kemiska och toxikologiska händelser på Centrum för hälsokriser, Karolinska institutet
Håller du med? Skriv en replik eller ett eget inlägg
Välkommen att skriva en replik eller ett annat inlägg om forskningens villkor! Mejla din text med kontaktuppgifter till: debatt@tidningencurie.se
Mer om vad som gäller för att skriva i Curie
Du kan också kommentera på LinkedIn Länk till annan webbplats., Facebook Länk till annan webbplats. och X. Länk till annan webbplats.
Läs hela debattråden
Du kanske också vill läsa
Debatt 8 juni 2023
Gästforskarprogrammet Genie är ett viktig led i Chalmers jämställdhetsarbete. Men avsaknaden av ett centralt stödsystem för mottagande innebar för oss så mycket obetalt merarbete a...
Debatt 17 januari 2023
Stimulera forskares medverkan i det offentliga samtalet. Öka samhällsanknytningen i forskning och utbildning. Ge yrkeserfarenhet från världen utanför akademin ett högre meritvärde....