Fler kvinnor i forskningen

2017-03-08

Den internationella kvinnodagen uppmärksammar kvinnors situation över hela världen. I forskarvärlden har andelen kvinnor ökat. Idag är ungefär hälften av alla doktorander kvinnor, men fortfarande är bara var fjärde professor i Sverige en kvinna. Regeringens mål är att hälften av alla nyrekryterade professorer ska vara kvinnor år 2030.

Bland Nobelpristagarna är snedfördelningen ännu större. Endast 3 procent av alla Nobelpris som delats ut i fysik, kemi och medicin har gått till kvinnor.

För att lyfta fram fler lovande kvinnor som är i början av sina forskarkarriärer delades For Women in Science-priset ut häromdagen för andra gången i Sverige. Priset uppmärksammar två kvinnliga forskare inom naturvetenskap, teknik eller matematik, och är ett samarbete mellan L`Oréal i Sverige, Svenska Unescorådet och Sveriges unga akademi.

32911959210_ca1851c4e4_b

Julia Uddén och Kirsten Leistner. Foto: Emma Burendahl

Årets pristagare är Julia Uddén, Stockholms universitet, som forskar om kommunikation och varför vissa människor är bättre på att kommunicera än andra, och Kirsten Leistner, Chalmers tekniska högskola, som forskar om hur man kan minska förorenade utsläpp från person- och lastbilar.

Läs gärna Julia Uddéns gästbloggar i Curie om språkets neurobiologi och om gränslandet mellan forskning och konst. Du kan också läsa i Curie om jämställdheten i akademin: Ojämlikhet sitter i väggarna

Och kvinnornas universitetshistoria kan du ta del av på Universitetskanslerämbetets webbplats.

Peter Tillhammar / Redaktionen